V Hyundai se chtějí platově přiblížit k jiným automobilkám v ČR

26.02.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Ostrava 26. února (ČTK) - Odbory nošovické automobilky Hyundai požadují v kolektivním vyjednávání po vedení, aby se platy zaměstnanců přiblížily mzdám v jiných automobilkách v Česku, řekl ČTK předseda odborů Hyundai Radek Kuchař. Během současného vyjednávání o nových kolektivních smlouvách se dožadují navýšení platů i odboráři ve dvou největších tuzemských automobilkách - ve Škodě Auto a v TPCA. Jejich dělníci ale v průměru berou o 10.000 korun měsíčně víc než v Hyundai.

Ve Škodě Auto pokračovalo kolektivní vyjednávání ve čtvrtek třetím kolem. Podle týdeníku Škodovácký odborář se právě na tomto zasedání začalo teprve jednat o mzdách. O konkrétních požadavcích zatím obě strany mlčí. Cílem odborů je uzavřít dohodu na jeden rok, tedy do 31. března 2011 s růstem tarifu nad očekávanou inflaci a také určitým procentem navýšit jeho hodnotu.

Firma ovšem již dříve naznačila, že by růst mezd nejraději na dva roky zamrazila. Podle předsedy škodováckých odborů Jaroslava Povšíka přijdou odbory s rozumným požadavkem odpovídajícím současnému stavu odbytu, ekonomiky firmy a krizi na automobilových trzích. V automobilce nyní pracuje asi 24.500 lidí, průměrná dělnická mzda je zhruba 26.500 korun.

Vyšší platy chtějí pro zaměstnance vyjednat i odbory kolínské TPCA. Obě strany si už vyjasnily svoje postoje, podrobnosti ale nezveřejnily. "Následuje standardní vyjednávání za účasti vedení firmy. Další podrobnosti z kolektivního vyjednávání však do jeho skončení nekomentujeme," řekl ČTK mluvčí automobilky Radek Kňava. Předpokládá, že výsledky budou zveřejněny na konci března. TPCA má zhruba 3600 zaměstnanců. Průměrná mzda v podniku činí 30.800 korun, na dělnických pozicích je 26.800 korun.

Odboráři společnosti Hyundai již předložili vedení automobilky v rámci návrhu nové kolektivní smlouvy požadavek na zvýšení platů. V Hyundai se údajně průměrná mzda v dělnických profesích nyní pohybuje kolem 16.000 korun. V současné době zaměstnává přes 2200 lidí. "K procentnímu navýšení se nechci vyjadřovat, ale určitě bychom se chtěli platově přiblížit k ostatním automobilkám v České republice, abychom měli alespoň trošku srovnatelné platy," Kuchař.

Odboráři také chtějí získat pro zaměstnance, kteří už v nošovické firmě pracují jeden rok, o tři dny dovolené navíc a vyjednat zvýšení rizikových příplatků za hlučnost a prašnost. Také požadují, aby se vyřešila otázka přesčasů, kvůli kterým loni vyhlásili stávkovou pohotovost. Podle nich už nesmí být nařizovány systematicky a pravidelně kvůli dohánění výroby. Jejich množství má zůstat upraveno podle zákoníku práce, tedy maximálně osm hodin týdně.

Nyní zástupci zaměstnanců čekají, jak se k návrhu nové smlouvy vyjádří zaměstnavatel. "V příštím týdnu bychom se měli poprvé sejít, kdy nám zřejmě předají nějaké připomínky k našemu návrhu," řekl ČTK Kuchař. Navýšení mezd je podle něho prioritou odborů. Mluvčí automobilky Hyundai Petr Vaněk ČTK řekl, že v průběhu jednání se nebude vedení k návrhu odborářů vyjadřovat.

V kopřivnické automobilce Tatra je kolektivní smlouva stále v platnosti, protože byla již dříve podepsána na dva roky. Obě strany pouze vyjednávají o dodatku, který se například týká případného vyplácení bonusů. "Po loňském špatném roce samozřejmě nemůžeme uvažovat o žádném navýšení platů. Ale chceme alespoň vyjednat vyplácení bonusu, který je složkou odměňování. Ten by se začal vyplácet, kdyby se firmě zlepšil hospodářský výsledek," uvedl odborový předák Tatry Pavel Baroň.

Kopřivnické automobilce loni klesly tržby o 45 procent. Firmu muselo během jednoho roku opustit téměř 1400 zaměstnanců. Na začátku letošního roku zaměstnávala 2280 lidí. V současné době podle odboráře pracuje většina zaměstnanců Tatry na zkrácený pracovní úvazek - 30 hodin týdně. Pobírají 80 procent mzdy. Podle odborářů si předloni vydělali lidé v automobilce v průměru kolem 24.000 korun. Loni byly mzdy zmraženy, v průběhu roku pak lidé kvůli krizi začali pobírat čtyři pětiny platu.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK