...když náklady na obří letoun A380 a dopad směnných kursů nafoukly již dříve oznámené položky spojené s překročením nákladů u opožděného modelu A400M.
Po Boeingu <BA.N> druhá největší letecká a kosmická společnost na světě v úterý oznámila za rok 2009 čistou roční ztrátu 763 milionů eur a provozní ztrátu 322 milionů v porovnání s čistým ziskem 1,57 miliardy eur a provozním ziskem 2,8 miliardy v roce 2008.
Tržby skupiny klesly na 42,8 miliardy eur ze 43,3 miliardy před rokem.
Do údajů se promítají náklady ve výši 1,8 miliardy eur spojené s vojenským dopravním letadlem A400M a 240 milionů eur v pokračujících vysokých nákladech na dokončení modelu A380, největšího komerčního dopravního letadla na světě.
"Jádrový výkon nadále značně tížil model A380," uvedla firma a dodala, že ji také mimořádně zasáhl vliv směnných měnových kursů.
"V celkovém součtu vliv směnných kursů snížil loňský provozní zisk ve srovnání s rokem 2008 o 2,5 miliardy eur," uvedla EADS.
Největší evropský výrobce letadel sdělil investorům, že kvůli zbývajícím ztrátám u modelu A400M odepíše 1,8 miliardy eur. Společnost přitom minulý týden obdržela státní finanční pomoc ve výši 3,5 miliardy eur.
Skupina uvedla, že v letošním roce očekává zhruba stabilní tržby a provozní zisk ve výši 1 miliardy eur. Provozní zisk bude nicméně nadále "významně" tížit model A380.
Analytici oslovení Reuters před uzavřením transakce spojené s modelem A400M odhadovali, že provozní zisk společnosti před jednorázovými položkami v roce 2009 klesl na 694 milionů eur z 2,83 miliardy před rokem. Čistou ztrátu analytici očekávali ve výši 43 milionů eur.
(Autoři: Tim Hepher, Matthias Blamont; Přeložil: Tomáš Doležel)