Poplatek má zahrnovat nejen výdaje za ostrahu letiště, kterou v některých členských státech EU zajišťuje vláda a v některých soukromé firmy, ale například i náklady na bezpečnostní rámy, včetně nových rentgenových skenerů. O jejich nasazení se začalo diskutovat především po nezdařeném atentátu, který se odehrál během loňských Vánoc v americkém letadle směřujícím z Amsterdamu do Detroitu. Nigerijský útočník použil výbušninu, kterou nebyly schopny klasické bezpečnostní rámy odhalit.
Zatím ovšem není jasné, zda bude muset být bezpečnostní poplatek uveden na letenkách na všech letištích v Evropské unii. Podle informací ČTK většina členských států chce, aby takovou povinnost měla jen letiště, jimiž projde více než pět milionů pasažérů ročně. Například Letiště Praha pro letošek očekává, že jeho branami projde 11,8 milionu pasažérů.
Europoslanci ale usilují o to, aby byl poplatek uváděn na všech letištních v unii. Některé země, ale považují takovou praxi za velmi drahou a v případě velmi malých letišť i za likvidační.