Větší díl propadu, zhruba dvě třetiny, připisuje Mag hospodářské krizi, za zbytkem stojí některé stále silnější spotřebitelské trendy." Mezi nimi hlavně rostoucí obliba nezávislého cestování a vyřizování stále většího množství úkonů na internetu," uvedl šéf Magu Jaromír Beránek.
Loni se v České republice prodaly zhruba dva miliony zájezdů, o pětinu méně než předloni. Úbytek klientů zaznamenaly především malé cestovní kanceláře, velké hlásí většinou stagnaci.
Do celkových tržeb jsou zahrnuty nejen zájezdy, ale například také marže z prodeje letenek, ubytování nebo jízdenek. Podle ČSÚ je největší firmou na trhu brněnská agentura Student Agency, která jako jediná zaměstnává přes 500 lidí.
Cestovní kanceláře, agentury a průvodcovské společnosti zaměstnávaly loni přes 13.000 lidí; krize se přitom negativně podepsala na výši mezd. Průměrná hrubá měsíční mzda v odvětví klesla v roce 2009 na 20.356 Kč z 20.869 Kč v roce 2008.
Tržby v odvětví CK a CA Rok 2009 2008 2007 2006 2005 Tržby (mld. Kč) 36,5 45,7 49,9 45,9 44,2
zdroj: ČSÚ