"I když jsou diskontní aerolinie vystaveny stejným tlakům na náklady jako jejich tradiční rivalové, žádnou podporu od států nežádaly," uvedl generální ředitel ELFAA John Hanlon. Od zaslání první stížnosti se přitom podle něj rozšířila státní pomoc pro skandinávské aerolinky SAS, španělský Spanair a maďarský Malév a Česká republika poskytla ČSA úvěr zhruba 94 milionů eur.
Úvěr pro ČSA od státní firmy Osinek již Evropská komise vyšetřuje. Půjčka zhruba 2,5 miliardy korun měla aerolinkám pomoci vytvořit rezervu na "horší časy" a pomoci se splátkami leasingu na letadla. Pokud by komise došla k závěru, že úvěr byl státní pomocí, ČSA by nejspíš musely peníze vrátit.
Podle propočtu ELFAA evropské vlády daly jako podporu uvedeným aeroliniím 1,16 miliardy eur (zhruba 29,5 miliardy Kč). Podle Hanlona je to skandální plýtvání veřejnými financemi v době, kdy si evropské ekonomiky takovou štědrost nemůžou dovolit.
ELFAA zastupuje desítku nízkonákladových evropských leteckých společností včetně britského easyJetu a irského Ryanairu. Její členové přepraví přes 160 milionů cestujících za rok a podílejí se na letech po Evropě ze 35 procent.