"Celkem bylo v roce 2009 provedeno jednotlivými inspektoráty ČOI 145 kontrol předváděcích akcí. V 84 případech bylo zjištěno ze strany podnikatelských subjektů porušení právní povinnosti," stojí ve výroční zprávě ČOI. Účastníkům předváděcích akcí byly podle ČOI nabízeny různé neexistující výhody, slevy či výhry. "V některých případech byl činěn i psychologický nátlak směřující k uzavření kupní smlouvy. Bylo zjištěno užití klamavých a agresivních obchodních praktik a porušení ostatních ustanovení zákona o ochraně spotřebitele," upozornila ČOI.
Obchodní zástupci dokážou seniory snadno poplést. Zmatení starší lidé pak mimo jiné podepíšou smlouvu, podle níž prodejce požádali, aby je navštívili doma. Pak nemohou smlouvu zrušit do 14 dnů, jak je obvyklé, a musí si koupit výrobek za mnohonásobně vyšší cenu, než za jakou se prodává v obchodech.
V kupních smlouvách, předkládaných na akcích, chybějí často důležité povinné údaje. Mnohdy lidé nevědí, jakou konečnou cenu zaplatí. Něco hradí hotově přímo na akci a zbytek ve splátkách. Ve smlouvách však schází počet splátek a jejich celková výše.
Některé firmy vábí seniory na akce spojené s výlety na hrady a zámky a s obědy zadarmo. Jak ale vyplývá ze zkušeností inspektorů, někdy autobusy na památky ani nedojedou. Zákazníky organizátoři zájezdu vyloží v sále někde v odlehlé vesnici. Prodejci občas lidem dokonce vypnou mobily a nedají jim najíst a napít, dokud si něco nekoupí.
Například liberecký inspektorát ČOI loni jedné firmě, která se specializuje na předváděcí akce a opakovaně se dopouštěla nekalých obchodních praktik, udělila pokutu 200.000 korun. Kvůli podobným prohřeškům dostala jiná společnost pokutu půl milionu korun. Firmám hrozí pokuty do 50 milionů korun, někdy se ale brání, že za najaté obchodní zástupce s vlastním živnostenským oprávněním neodpovídají.