Systém zelených karet již 60 let pomáhá řešit pojištění odpovědnosti pro přeshraniční silniční dopravu v Evropě, a garantuje poškozeným při dopravních nehodách, že jim budou jejich škody kompenzovány. Konkrétně pokud je někdo ve své domovské zemi poškozen vozidlem registrovaným v jiné zemi zelenokaretního systému, pak bude poškozenému škoda uhrazena prostřednictvím národní kanceláře pojistitelů (v ČR prostřednictvím České kanceláře pojistitelů). V Evropě je každoročně takových nehod evidováno kolem 500 tisíc. Systém zelených karet vznikl v roce 1949. V současné době sdružuje 45 členů převážně evropských států. Československo bylo jedním ze zakládajících členů zelenokaretního systému a aktivně se do něj zapojilo v r. 1956.
Zelená karta je tak jediný mezinárodně v Evropě uznávaný doklad o existenci pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla. Zelená karta jednak umožní prokázat, že řidič příslušného vozidla má v pořádku pojištění odpovědnosti, jednak umožní vstup a provoz vozidla na území cizího státu bez nutnosti uhradit finanční částky jinak požadované tamními orgány za tzv. hraniční pojištění. Česká kancelář pojistitelů (ČKP) uzavřela v systému zelených karet prováděcí dohody k interním pravidlům Rady kanceláří se všemi ostatními kancelářemi pojistitelů. Kompletní přehled členských zemí systému zelených karet je k dispozici na www.ckp.cz. Zastřešujícím prvkem zelenokaretního systému je Rada kanceláří se sídlem v Bruselu. I na jejích webovských stránkách www.cobx.org jsou informace pro veřejnost.
Novinky v pojištění odpovědnosti z provozu vozidla nabývající účinnosti od 1. 1. 2010.
1. Oblast: společný záznam o nehodě:
Podle § 47/4 zákona 361/2000 Sb. musí od 1.1.2009 společný záznam o nehodě sepsat na místě nehody její účastníci. Od 1.1.2010 musí navíc tento společný záznam pojišťovně předložit jak pojištěný viník nehody, tak poškozený. A to pojištěný viník nehody bez zbytečného odkladu (což mu ukládá § 8/4 zákona 168/1999 Sb. novela zákona 278/2009 Sb), poškozený pak při uplatnění nároku na pojistné plnění (dle § 9/1 z. 168/1999 Sb. novely zákona 278/2009 Sb.).
Účastníkům nehody, resp. pojistné události, hrozí od ledna 2010 v této souvislosti i nové sankce za komplikování šetření pojistné události, a to konkrétně:
- pojištěnému postih dle § 10/1/d. zákona 168/1999 Sb. za ztížení možnosti šetření pojišťovny; pojišťovny;
- poškozenému tím, že si zhorší prokazování svého nároku (nese totiž tzv. důkazní břemeno vůči pojišťovně).
Pojišťovny už řadu let distribuují žlutomodrý samopropisovací formulář „Záznam o dopravní nehodě“ svým klientům. Je důležité vozit tento formulář v autě a v případě nehody, která nevyžaduje přivolání policie, tento formulář společně na místě nehody vyplnit. Formulář má jednotnou strukturu údajů a 17 nejčastějších situací u jednoduchých nehod se vyskytujících. Řidiči tedy nemají problém tento jednoduchý formulář, který splňuje náležitosti společného záznamu z nehody, sami vyplnit, podepsat a následně odevzdat pojišťovně. Není k tomu zapotřebí žádné další pomoci či rady.
2. Další sankce za nepojištěné vozidlo
Pokud majitel vozidla ponechá své nepojištěné vozidlo na veřejně přístupné komunikaci, hrozí mu za to pokuta od 5 000 Kč do 40 000 Kč. Jde o přestupek dle § 16/1/a zákona 168/1999 Sb. a správní delikt dle § 16a/1/a zákona 168/1999 Sb. Z hlediska vymezení skutkové podstaty zákona nejde o novinku, již dříve bylo zákonem provozování nepojištěného vozidla na veřejně přístupné komunikaci, definováno jako přestupek. Novelou zákona došlo k jeho dodefinování v podobě upřesnění sankcí, která motoristům za tento přestupek a správní delikt hrozí.
Toto zákonné opatření se může dotknout například těch, kteří svá nepojištěná vozidla nechávají na veřejných parkovištích či u krajnic silnic. Často jde o porouchaná či nepojízdná vozidla, někdy může jít i o odstavené vraky vozidel. Pokud je již jejich majitel provozovat nehodlá, pak řešením je vyřazením vozidla z registru vozidel a odstranění vozidla z veřejně přístupné komunikace. Toto zákonné opatření může též napomoci obcím v boji s vraky vozidel odstavenými na ulicích.