V základní části soutěže bude o Zlatou, Stříbrnou a Bronzovou korunu letos bojovat v 15 kategoriích celkem 204 finančních produktů 75 finančních společností. Účast je tak podobně vysoká jako loni, kdy soutěžilo 213 produktů od 67 společností. Finanční společnosti využily možnost přihlásit své produkty do konce března. K tomuto termínu 65 společností přihlásilo do soutěže 158 produktů. Dalších 46 produktů podle nových pravidel do soutěže nominovala Finanční akademie a schválila Rada Finanční akademie.
„Na základě nominací se do soutěže dostanou produkty, které by podle odborníků neměly pro své kvality a zajímavé vlastnosti uniknout pozornosti. Jejich zařazením se zvyšuje celková úroveň soutěže, její objektivita a prestiž,“ říká František Klufa, předseda Finanční akademie a Finanční arbitr ČR.
V neděli 4. dubna skončilo také nominační kolo hlasování v Ceně veřejnosti. V tomto kole bylo odevzdáno 58 105 hlasů. Účast veřejnosti byla opět vysoká podobně jako loni, kdy bylo zasláno 59 405 nominačních hlasů. Z 695 letos nominovaných produktů postoupilo do finálového hlasování dvacet jedna produktů s největším počtem nominací.
„Těší nás velký zájem veřejnosti o toto hlasování. Tento zájem ukazuje, že lidé přestávají být pouhými pasivními klienty finančních společností a ve větší míře projevují své názory a dávají najevo, co se jim v nabídce společností líbí, nebo nelíbí,“ říká Pavel Doležal, ředitel soutěže Zlatá koruna.
„Naše dlouhodobá podpora Zlaté koruny se ukázala jako oboustranně hodnotná a prospěšná – pro finanční poradce OVB slouží ocenění jako jeden z dalších důležitých parametrů při výběru finančních produktů. Pro Zlatou korunu je naopak společnost OVB důležitým odborným partnerem. Společně vytváříme tým, který je tady proto, aby spotřebitelům usnadnil pohyb na poli finančních produktů a služeb,“ říká Michal Knapp, člen představenstva OVB Allfinanz, a.s., která je generálním partnerem soutěže Zlatá koruna.
Ve finálovém kole je možné kromě internetu hlasovat i prostřednictvím SMS zpráv. Hlasování bude ukončeno 19. května.
21 finančních produktů nominovaných do finálového kola hlasování o Cenu veřejnosti
Produkty jsou seřazeny abecedně.
SMS zprávy z mobilního telefonu je možné zasílat ve tvaru ZK(mezera)číslo(mezera)tip (např. ZK 9 123456) na telefonní číslo 9001 106, kde tip je odpověď na tipovací otázku: „Kolik hlasů celkem bude odevzdáno v nominačním a finálovém kole soutěže Zlatá koruna?“.
Zároveň s hlasováním o Cenu veřejnosti probíhá na internetových stránkách www.zlatakoruna.info až do 19. května také hlasování o Cenu podnikatelů pro nejlepší finanční produkty pro malé a střední podnikatele.
Výsledky výzkumu Ipsos Tambor pro Zlatou korunu
V rámci letošního ročníku Zlaté koruny provedla společnost Ipsos Tambor výzkum zaměřený na finanční chování populace. Výzkum, kterého se v březnu zúčastnil reprezentativní vzorek 1011 respondentů ve věku od 18 let, přinesl řadu zajímavých údajů.
Z výzkumu vyplynulo, že při nakládání s osobními financemi nejvíce lidí (41 %) důvěřuje samo sobě a svým schopnostem a vlastnímu úsilí se finančně vzdělávat. Srovnatelná je důvěra ve finanční poradce a zaměstnance bank a pojišťoven, kterým by péči o své finance svěřilo v obou případech 23 % dotázaných. Pouze 14 % lidí by se při řešení svých finančních záležitostí obrátilo o pomoc a radu na své známé a přátele.
Výzkum také potvrdil, že česká populace je po stránce finančního chování výrazně konzervativní, až opatrná. Téměř 80 % lidí přiznalo, že upřednostňuje šetrnost a spoření před investicemi a půjčkami. Spořivost více preferují ženy (84 %) než muži (74 %). Finančně nejodvážnější jsou středoškoláci (23 %), nejméně odvážní vysokoškoláci (17 %).
Při pořizování finančních produktů respondenti mírně preferují zprostředkování finančními poradci (28 %) před přímým nákupem na internetu (25 %). Obě tyto varianty by kombinovalo 47 % dotázaných, mezi nimiž jsou skryti i ti, kteří by si dali poradit, takže služby finančních poradců z tohoto výzkumu nevycházejí špatně. U poradenství lidé nejvíce preferují možnost porovnání a výběr z více produktů (59 %). U internetu je to především snadná dostupnost a pohodlí (85 %) a až na třetím místě úspora finančních prostředků.
Výzkum také zkoumal, jak jsou finanční produkty srozumitelné pro běžné klienty. Nejméně si vědí rady lidé s podílovými fondy, kterým nerozumí více než polovina dotázaných (58 %). Přibližně kolem 30 % lidí uvedlo jako méně srozumitelné leasingové, pojišťovací a úvěrové produkty. Hned za nimi se umístily hypotéky, které jsou obtížně srozumitelné pro 22 % lidí. Nejlépe je na tom naopak stavební spoření, kterému nerozumí jen 8 % dotázaných.
Jaký vztah mají lidé k soutěži Zlatá koruna
Soutěž Zlatá koruna zná podle výzkumu téměř třetina populace, přičemž nejvíce ji znají lidé se středním (35 %) a vysokoškolským vzděláním (36 %). Produkty oceněné Zlatou korunou považuje za záruku kvality celkově pětina populace. Z těch lidí, kteří znají soutěž Zlatá koruna, považuje až 70 % lidí oceněné produkty za kvalitní. Jako inspiraci při hledání vhodného produktu a jako důvod více se o nabídku finančních produktů zajímat chápe ocenění Zlatá koruna 39 % dotazovaných.