Globus v pražském hypermarketu testuje samoobslužné pokladny

09.04.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 9. dubna (ČTK) - Obchodní řetězec Globus začal v pražském hypermarketu testovat samoobslužné pokladny, pomocí nichž chce zrychlit odbavení zákazníků. Pokud se tyto pokladny osvědčí, tak je společnost Globus zavede i v dalších prodejnách, kterých má nyní v Česku 14. Samoobslužné pokladny mohou již delší dobu využívat zákazníci některých prodejen Tesco.

První samoobslužné pokladny Globus zprovoznil ve svém hypermarketu v Praze-Čakovicích. "V tuto chvíli slouží zákazníkům čtyři samoobslužné pokladny. Pokud se ukáže, že se v praxi osvědčily a přinesly zákazníkům očekávaný užitek, budeme je postupně zavádět také v dalších našich hypermarketech," sdělil dnes ČTK mluvčí hypermarketů Globus Boris Malý. Výši investice do pořízení samoobslužných pokladen Globus nezveřejnil.

Samoobslužné pokladny jsou v hypermarketu Globus určeny pro zákazníky, jejichž nákup nepřesahuje deset položek. Lidé mohou u těchto pokladen platit nejen hotovostí, ale také platebními kartami či dárkovými poukázkami Globus.

"Přínosem samoobslužných pokladen je nejen rychlejší odbavení zákazníků, kteří u nich platí, ale také uvolnění kapacity pokladen obsazených pokladními. Zavedením těchto pokladen se tedy Globus snaží ještě více zkrátit dobu čekání u pokladen," podotkl Malý.

Obchodní řetězce se v poslední době začaly předhánět, který z nich bude mít kratší fronty u pokladen. Obchodníci se snaží lépe organizovat odbavování zákazníků, slibují krátké fronty a někteří z nich zavádějí samoobslužné pokladny. Dlouhé fronty totiž patří mezi hlavní nešvary, které zákazníci obchodníkům vyčítají a kvůli nimž jsou ochotni měnit prodejnu.

Samoobslužné pokladny jako první začal v Česku používat obchodní řetězec Tesco, který je od roku 2008 postupně instaluje ve svých prodejnách. V Nizozemsku je nyní testuje také společnost Ahold, nicméně v Česku je letos podle jejího mluvčího Libora Kytýra nemá v plánu zavést.

Dlouhé fronty u pokladen podle některých zahraničních průzkumů mohou odradit od nákupu až desetinu přítomných zákazníků. Loajalita Čechů k obchodním řetězcům navíc v době hospodářské krize polevuje a lidé častěji střídají obchody a hledají co nejvýhodnější cenové nabídky.

"To, co nakupující vnímají v první řadě, je rychlost odbavení a fronty u pokladen. Nejlepší pověst mají v tomto směru menší samoobsluhy, supermarkety a také diskonty. Naopak jde o slabinu hypermarketových řetězců," upozornil Zdeněk Skála ze společnosti Incoma GfK.

Německý řetězec Globus otevřel svůj první hypermarket v ČR v roce 1996. Na loňském žebříčku deseti největších obchodních řetězců v ČR připadlo společnosti Globus šesté místo.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK