Prodej aut na Slovensku ve čtvrtletí klesl o 7,1 procenta

09.04.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Bratislava 9. dubna (ČTK) - Prodej nových osobních aut na Slovensku v letošním prvním čtvrtletí klesl o 7,1 procenta na 11.740 vozů. Nejžádanější značkou zůstala česká Škoda. Vyplývá to z údajů, které dnes ČTK poskytlo slovenské Sdružení automobilového průmyslu (ZAP).

V samotném březnu prodej osobních aut meziročně klesl o 16,8 procenta na 5397. O více než dvě pětiny se snížila poptávka po malých nákladních vozech, kterých se prodalo 687 kusů. Loni v březnu zvýšilo registrace nových aut šrotovné, které přišlo po prudkém propadu prodeje aut za první dva měsíce roku. "Letos začal působit faktor možnosti odpočtu daně z přidané hodnoty při koupi osobního auta pro podnikatele," doplnilo v tiskové zprávě sdružení.

Tržní podíl Škody stoupl o 2,73 procentního bodu na 19,72 procenta. Na druhé místo postoupil německý Volkswagen s 7,55 procenta trhu, který odsunul na třetí příčku francouzský Renault. Tomu patří tržní podíl 6,81 procenta. Do první pětky se ještě dostaly francouzské značky Peugeot a Citroën.

V roce 2009 se na Slovensku prodalo celkem 74.717 nových osobních aut, což bylo v porovnání s předchozím rokem asi o sedm procent více. Podle odhadu ZAP letos prodej zřejmě klesne na přibližně 57.000 vozů. Do této kategorie se však již řadí i automobily, které doposud podnikatelé kvůli možnosti odpočtu DPH nakupovali jako užitkové. Od ledna si mohu daň odečíst při koupi jakéhokoliv osobního auta, což se pravděpodobně odrazí na výrazném poklesu prodeje užitkových vozů.

Za leden až březen bylo zaevidovaných i 71 nákladních aut od 3,5 tuny do 12 tun, což meziročně představuje více než třetinový pokles. Počet registrovaných kamionů nad 12 tun v prvních třech měsících roku naopak stoupl, a to přibližně o čtvrtinu na 324 vozů. Mírně, o 3,61 procenta na 86 kusů, stoupl prodej autobusů.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK