"Od zadavatele jsme si vyžádali dokumentaci a doplnění podkladů, případ je ve stadiu šetření," řekl mluvčí ÚOHS Kristián Chalupa.
Podle listu zakázka vzbudila mezi výrobci vagonů velký zájem, o zadávací dokumentaci požádalo 13 firem. Do soutěže se však přihlásil jediný zájemce. ČD Cargo odmítl sdělit, o koho jde.
V oboru se mluví o tom, že favoritem na zakázku byla vzhledem k nastaveným požadavkům lounská společnost Lostr. Ta patří skupině Aliafin řízené rodinou Matoušků. Milan Matoušek starší a šéf Carga Josef Bazala jsou bývalí kolegové z generálního ředitelství Českých drah a dlouholetí přátelé, píše MfD.
Deník upozorňuje, že ČD Cargo vypsalo soutěž vloni 21. prosince, což kvůli svátkům zkrátilo zájemcům čas na přípravu. Podle kritérií soutěže má navíc v hodnocení ekonomické výhodnosti cena váhu jen 45 procent, 30 procent má technické řešení a 25 procent navýšení pokuty, pokud firma pozdě dodá cisterny. Podle propočtů IRS tak může soutěž prohrát i firma, která nabídne vagony za 100 milionů korun, s firmou, jež je nabídne za 200 milionů. Dražší firmě totiž stačí, aby výrazně navýšila smluvní pokutu.
ČD Cargo si za zadáním stojí s tím, že hodnotí širší ekonomickou výhodnost nabídky.
vit