Heineken začal nabízet PET láhve s objemem 1,5 litru loni v dubnu, stáčel do nich Zlatopramen a Starobrno. Na konci minulého roku začal do PET lahví, ale o objemu dva litry, stáčet také pivo Velký Březňák. Za necelý rok od uvedení se na českém trhu podařilo v plastových obalech prodat již téměř 300.000 hektolitrů všech tří pivních značek.
Linku nyní čeká až do konce dubna zkušební provoz, na který v květnu navážou výkonové zkoušky. Podle manažera pivovaru Starobrno Tomáše Pluháčka se při rozjezdu počítá s nonstop provozem. V plném výkonu má linka vyrábět až 14.000 lahví o objemu 1,5 litru za hodinu. Starobrno bude nadále piva stáčet také do tradičních skleněných lahví a nerezových sudů.
"Nová linka se nachází na místě bývalé stáčírny skleněných lahví, která již dříve dosloužila. Díky tomu nebyly nutné větší stavební úpravy, instalace postupovala rychle a trvala zhruba měsíc," řekl Pluháček.
Plastové láhve na pivo se od běžných PET lahví liší - podle Heinekenu mají desetinásobně vyšší ochranu proti průniku kyslíku a dvakrát vyšší trvanlivost obsahu. Jsou také odolnější vůči protržení a udržují lépe teplotu.
Přestože velká část tuzemských pivařů zůstává k pivu balenému v umělohmotných láhvích skeptická, rostou prodeje piva v PET obalech obrovským tempem. Pivovarníci do nich plní především levnější značky piva. Podle údajů Českého svazu pivovarů a sladoven koupili zákazníci v loňském roce 45 krát více piva v PET láhvích než předloni, podíl v umělé hmotě baleného nápoje tak na domácím trhu dosáhl 1,2 procenta, zatímco předloni byl prakticky nulový.
Podle výkonného ředitele pivovarnického svazu Jana Veselého patří PET obalům budoucnost. Zvláště v případě, že budou PET láhve vratné a sníží se jejich cena, nyní stále výrazně vyšší než u láhví ze skla. Dá se prý očekávat, že postupně vytlačí sklo.
Češi jsou společně s Iry v Evropě výjimkou a stále preferují točené pivo před baleným, i když se rozdíl mezi podílem čepovaného a láhvového dlouhodobě zmenšuje. Výrazně menší oblibě než v zahraničí se u konzervativních českých pivovarů těší plechovkové pivo. Jeho podíl dosahuje necelá tři procenta.