Praha, 14. dubna 2010 - Renomovaní analytici očekávají u vyspělých ekonomik oživení a jsou mírně optimističtí v prognózách budoucího vývoje. Německo podle statistik táhne i český průmysl, ale v reálném životě se to stále příliš neprojevuje. A tak jsou firmy nuceny hledat nové zakázky takřka kdekoliv. Jednou z možností, která se v poslední době stává stále více oblíbenou, jsou online poptávkové systémy. „Růst počtu nově zadaných poptávek prostřednictvím internetu se meziročně zvyšuje doslova skokově,“ říká Tomáš Vaner, zástupce portálu ePoptávka.cz, který je lídrem v segmentu.
Obliba využívání poptávkových systémů je jasně patrná nejen u velkých společností, ale i u subjektů veřejné správy či samosprávy nebo i u drobných živnostníků. „Během prvního čtvrtletí roku 2010 se počet zadaných komerčních a veřejných poptávek zvýšil oproti stejnému období loňského roku o 43 procent,“ odhaduje vzrůstající oblibu těchto systémů Tomáš Vaner ze serveru ePoptávka.cz, který zaujímá asi padesátiprocentní tržní podíl segmentu. Celkem se prostřednictvím online poptávkových systémů realizují poptávky za zhruba asi 14,6 miliard. Kč ročně. „Pouze na ePoptávce.cz jsme realizovali během prvních tří letošních měsíců více než 29 tis. poptávek v odhadované hodnotě 3,4 miliardy korun, což je o 40 procent více, než ve stejném období loňského roku, přičemž hodnota poptávek se zvýšila o necelých 15 procent,“ přibližuje vývoj prvního čtvrtletí Vaner.
Je to právě finanční krize, která momentálně intenzivně ovlivňuje chování firem a živnostníků. Nestoupají totiž pouze zadané poptávky, ale zvyšuje se i počet registrovaných subjektů, kterým jsou poptávky zasílány. A podle Vanera jsou registrovaní uživatelé daleko aktivnější. „Bylo celkem běžné, že na jednu poptávku, která se například týkala renovace střechy rodinného domu, reagovalo několik dodavatelů. Nyní jsou to desítky odpovědí, které poptávající dostane zpět,“ vysvětluje Tomáš Vaner a názorně ukazuje, že poptávkové servery, sice v menší míře, ale přesto využívají i nepodnikatelské subjekty, lidé, kteří třeba plánují renovaci svého domu.
Princip online poptávkových systémů
Všechny systémy jsou vesměs uživatelsky velmi přívětivé a jejich obsluhu, tj. zadání poptávky a reakci na ni, zvládne opravdu každý. „Do systému jednoduše zadáte konkrétní poptávku, vyplatí se být co možná nejkonkrétnější, doplníte osobní a kontaktní údaje. Naši operátoři ji následně zkontrolují a rozešlou vhodným registrovaným dodavatelům z poptávané oblasti,“ popisuje funkcionality systému ePoptávka.cz Tomáš Vaner a dodává, že od té chvíle začnou na udaný e-mailový kontakt chodit konkrétní nabídky, ze kterých si poptávající nezávisle vybere tu nejvhodnější.