"Česká národní banka doporučuje občanům zvýšenou obezřetnost. Doporučuje ověřit si u banky, jejíž produkt je nabízen v rámci zprostředkování, zda má s poradcem nebo zprostředkovatelem uzavřenu smlouvu," uvedl mluvčí ČNB Marek Petruš. Klient by také neměl podle něj přistupovat na hrazení poplatků za zprostředkování předem přímo poradci před ověřením jeho vztahu k bance nebo podepisovat takové smlouvy, kterým nerozumí a u kterých neví, jaká rizika z nich plynou.
Poradci a zprostředkovatelé navíc podle ČNB v řadě případů požadují po lidech i uzavření penzijního připojištění nebo životního pojištění, údajně aby zvýšili důvěryhodnost žadatele u bank. Klient se tak následně může dostat do situace, že úvěr nezíská, zaváže se ale k pravidelným měsíčním platbám za jiný produkt, jehož předčasné vypovězení zpravidla vede k významným finančním ztrátám.
V souvislosti s těmito praktikami již na konci loňského roku například Raiffeisenbank informovala, že nepodepsala se společností Bundes Finanzierung (BF) žádnou smlouvu o spolupráci a nijak se nezavázala poskytovat úvěry lidem, kteří mají s touto firmou smlouvu. Reagoval tak na skutečnost, že se na banku klienti BF s tímto požadavkem obracejí.
Společnosti, které s klamavou nabídkou zprostředkování úvěrů spotřebitele oslovují, podnikají na základě živnostenského povolení a nepodléhají dohledu České národní banky. Dohled nad ochranou spotřebitele vykonává Česká obchodní inspekce.