Podle Klause je sám cíl obchodování s tzv. emisními povolenkami - tedy "údajné" omezování produkce 'skleníkových plynů' dalším drastickým zásahem do ekonomické svobody s velmi pochybným zdůvodněním, neboť doktrína globálního oteplování - zejména její vědecká báze - fakticky zkrachovala, uvedl.
Podle prezidenta jde ale i o to, že rozšiřováním této praxe na další a další komodity vzniká stínový trh, jakási stínová měna s nejasnou likviditou, stínové pohledávky. "Jde o časovanou minu pod celou naší ekonomikou, což je v souvislosti s důsledky světové ekonomické krize mimořádně nezodpovědné. Uplatnění zákona bude kromě jiného znamenat také zdražování letenek a tím i snižování konkurenceschopnosti českých firem na mimoevropském trhu," uvedl.
Dopravci již dříve uvedli, že to povede ke zvýšení jejich nákladů. Podle ministerstva životního prostředí by ale dopravci dostávali do roku 2020 zdarma 85 procent povolenek a nakupovali jen 15 procent.
Novela zákona má stabilizovat emise z letecké dopravy na úroveň průměru vypouštěných skleníkových plynů z let 2004 až 2006. Tyto emise totiž od roku 1990 do roku 2004 vzrostly v zemích EU o 87 procent.
"I kdybychom brali doktrínu nutného snižování produkce CO2 vážně, pak je třeba připomenout, že emise tohoto plynu z letecké dopravy představují jen tři procenta z celkových emisí v Evropské unii. Jinými slovy: cena za tento demonstrativní politický krok a jeho dopady na naši ekonomiku jsou zcela nepřiměřené jeho reálnému dopadu," upozornil Klaus.
Návrh počítá s tím, že za dva roky budou moci letečtí provozovatelé získat povolenky na 97 procent emisí průměrně vypuštěných za rok mezi lety 2004 a 2006. Mezi lety 2013 a 2020 bude množství povolenek sníženo na 95 procent.