"Téměř ve všech ukazatelích očekávají čeští výrobci v příštích dvanácti měsících zlepšení. Od propadu v lednu 2009 je to již třetí období za sebou, v němž jejich optimismus roste. Čísla, jichž dosahovali před krizí, jsou však zatím stále dosti vzdálená,“ zhodnotil výsledky průzkumu partner odpovědný za služby pro výrobní společnosti v KPMG ČR Petr Škoda.
Ukazatel očekávaného růstu tržeb je podle průzkumu, který se koná třikrát do roka, u českých výrobců již počtvrté v řadě negativní. Od začátku krize, kdy se poprvé dostal výrazně do minusu, se však neustále zvyšuje, takže nyní se již blíží pozitivním hodnotám (aktuálně -2,5 bodu).
Značné zlepšení (o více než 14 bodů) zaznamenal průzkum u objemu nových zakázek. Výrazně v plusu je také třeba využívání kapacit. Zaměstnanost zůstává v záporných hodnotách (-7,5 bodu), ale proti předchozím obdobím již jen mírně. Podobný vývoj je patrný u ziskovosti, kapitálových výdajů a výdajů na výzkum a vývoj. Ani pozitivní výsledky, jakých dosáhl například ukazatel očekávaného růstu cen, však neznamenají, že by čeští výrobci měli vyhráno. V porovnání s historickým průměrem výsledků studie jsou mnohé hodnoty ještě stále slabé.
"Přestože výsledky ještě stále nedosahují dřívějších hodnot, můžeme se domnívat, že krize již pro české výrobce skončila a příštích dvanáct měsíců jim přinese růst. Radovat se ale můžeme teprve tehdy, až se oživení projeví skutečným růstem zaměstnanosti a investic. V ČR, ale ani v Evropské unii, se výrazný růst v těchto oblastech zatím neočekává,“ upozornil Škoda.
Na světových trzích se díky dalšímu zlepšování ekonomiky v příštích 12 měsících celosvětově očekává růst obchodní aktivity. Především výrobní sektor vykazuje vysoké sebevědomí, vzrostlo ale i firmám poskytujícím služby. Obecně se předpokládá růst tržeb, zisků i investic, dobře je na tom také zaměstnanost.
Největšími optimisty jsou Spojené státy a země BRIC (Brazílie, Rusko, Indie, Čína), které předpovídají nejvýraznější nárůst aktivity a také nejpodstatnější zvyšování zaměstnanosti. Očekávání firem působících v EU se od minulého průzkumu také zlepšilo, i když ne tak nápadně. Naopak v Japonsku se důvěra oproti předchozímu období oslabila.
Ve srovnání se světem i v rámci EU se čeští výrobci drží při zemi. Zatímco v ČR jsou hodnoty u části sledovaných ukazatelů stále negativní a ty pozitivní dosahují maxima kolem 20, globální výsledky se v mnoha oblastech pohybují kolem 40 až 50 bodů. EU je o něco opatrnější, avšak i za ní Česko pokulhává. Například u obchodní aktivity jsou čeští výrobci s necelými devíti plusovými body na předposledním místě, za nimi následuje už jen Řecko s 25 body v minusu. Evropský průměr tohoto ukazatele dosahuje 43,4, nejpozitivnější očekávání ze všech sledovaných zemí EU má Velká Británie, Itálie a Německo (kolem 50).
Průzkum Business Outlook Survey, který pro celosvětovou síť členských společností KPMG zpracovává agentura Markit Economics, vychází z šetření mezi 11.000 výrobci a poskytovateli služeb. Ti jsou požádáni, aby sdělili své představy o budoucích obchodních podmínkách. Průzkumy se dělají třikrát za rok, data se shromažďují a vyhodnocují v únoru, červnu a říjnu. KPMG je celosvětová síť poradenských společností poskytujících služby v oblasti auditu, daní a poradenství.