"Největší problém je samozřejmě neuskutečněná dovolená, tím pádem neuskutečněný zisk," sdělil ČTK mluvčí asociace Jan Papež. Kanceláře mají také výdaje na prodloužené pobyty rekreantů, kteří se nemohli vrátit v termínu. V zahraničí podle ACK uvízlo na 2500 klientů.
"Naši klienti čekají na návrat například v Egyptě nebo na Kubě," uvedl marketingový ředitel Čedoku Tomáš Brejcha. "Pro nás jsou to náklady navíc řádově v milionech, ne-li v desítkách milionů korun," dodal. Pro dovolenkáře, kteří zůstali neplánovaně v některé z evropských metropolí poslal Čedok autobusy.
CK Fischer zatím odhadla škody na osm milionů korun. "Jsou to náklady za klienty v destinacích a náklady spojené s vyplácením kompenzací za neuskutečnou dovolenou," řekl mluvčí Daniel Plovajko. Fischer se zároveň rozhodl zrušit celý turnus, který měl odlétat v pátek. Podle Plovajka by zkrácená dovolená neměla pro lidi smysl.
Hrazení prodlouženého pobytu a vrácení peněz za neuskutečněnou dovolenou není pro cestovní kanceláře povinné, neboť komplikace způsobuje sopečná činnost, tedy takzvaná vyšší moc. Kancelář se musí v místě pobytu o rekreanty postarat, náklady jim ale může přeúčtovat. Oslovené velké "cestovky" sice berou náklady na sebe, u jiných to tak být nemusí.
Podle Papeže nyní nastane maraton vyjednávání mezi cestovními kancelářemi a hoteliéry v letoviscích o možném vrácení části peněz za neuskutečněné pobyty. "Hoteliérů se ale vyšší moc netýká, oni své služby dál nabízejí," naznačil Papež, že bude záležet pouze na dobré vůli hotelů.
O spěchu cestovních kanceláří svědčí i vývoj na pražském letišti po jeho znovuotevření dnes ve 12:00. Jako první odletí chartery společnosti Travel Service do Egypta a Tuniska s klienty Exim Tours. Před 16:00 by mělo naopak přistát letadlo stejné společnosti po cestě z Kanárských ostrovů s klienty Canaria Travel a CK Fischer.