Akcie BP od poloviny minulého týdne, kdy se neštěstí stalo, oslabily o více než 12 procent. Část analytiků tvrdí, že akcie jsou po tak silném poklesu vhodné k nákupu, jiní experti ale investorům radí počkat. Většinou upozorňují, že zatím nelze odhadnout náklady na vyčištění zamořené oblasti a na případné žaloby, kterým BP čelí.
Paralela s havárií tankeru Exxon Valdez se nabízí i z jiného důvodu. Když tanker před více než dvaceti lety havaroval u břehů Aljašky a do moře se dostaly tuny ropných látek, akcie koncernu Exxon také prudce padaly. Jejich propad ale nebyl tak vysoký, jako je teď pád akcií BP.
Za pozornost stojí i srovnání škod. Když se v případě havárie tankeru Exxon Valdez vezmou v úvahu vedle ztrát z úniku ropy také náklady na různé poplatky a odškodné, tak havárie tankeru přišla společnost Exxon Mobil asi na 4,3 miliardy dolarů (zhruba 82,9 miliardy Kč). I kdyby koncern BP musel nyní zaplatit víc, nemělo by to být 20 miliard dolarů, o které se za týden snížila hodnota firmy.
"Zdá se, že je to neúměrné pravděpodobným nákladům, které společnost bude mít. A to i za předpokladu, že budou vymáhány náhrady škod," podotkl analytik těžebního sektoru v bance Citigroup Mark Fletcher. Jako rozumné se zdají potenciální náklady cca 700 milionů dolarů hrubého, což je zhruba 450 milionů čistého na BP (na základě jejich 65procentního podílu). To by představovalo asi dvě procenta letošního zisku firmy," dodal.
Majitelem ropné plošiny Deepwater Horizon je americká společnost Transocean. Ropné plošiny se běžně pronajímají, což byl i tento případ. Od Transoceanu si ji pronajal koncern BP, který ji provozoval a je zodpovědný i za případné problémy. Škody ale utrpěl i Transocean a jeho akcie také na burze výrazně oslabují.