Nohu z plynu, pohonné hmoty levnější nebudou

07.05.2010 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Další drastické zdražení benzinu a nafty nás nečeká. Vše však hovoří pro plíživý růst cen. Oddech pro peněženky v podzimních měsících roku 2010 či zimních měsících 2011 se konat zřejmě nebude. 

Na to, že jsou některé věci a služby postupem času dražší, jsme zvyklí. Že však platíme oproti době co byla zhruba před rokem za nádrž benzinu o 500 korun více, je skok toliko nepříjemný, že se většina ptá: Jsou současné ceny jen nějakou bublinou, sezonní záležitostí, nebo zde již zůstanou?


Co ovlivňuje cenu pohonných hmot?


Pro odhadování dalšího vývoje cen pohonných hmot je vhodné odkrýt jednotlivé síly v pozadí. Ceny pohonných hmot jsou ovlivňovány cenou ropy, relevantními daněmi (spotřební daň, DPH), kurzem koruny k dolaru, domácí poptávkou a ekologickou složkou pohonných hmot.


  • Cena ropy se tvoří na základě růstu světové ekonomiky, spekulací na růst a kurzu dolaru - tedy poptávky protnuté s nabídkou. Tu ovlivňují investice do ropných vrtů a politické rozhodnutí zemí vyvážejících ropu. Vzhledem k očekávanému oživování světové ekonomiky můžeme na začátku roku 2011 odhadovat cenu ropy nad 100 dolarů za barel (odhad vychází z analýzy společnosti Next Finance). Cena ke dni publikování článku je kolem 82 dolarů za barel. 
  • Spotřební daň a DPH jsou daně, které cenu pohonných hmot ovlivňují přímo.  Pro určení výše DPH se do jejího základu zahrnuje cena pohonné hmoty, spotřební daň a distribuční marže. Když se tedy zvýší jak spotřební daň, tak DPH, výsledek na cenu Naturalu nebo nafty je kumulativní, viz začátek roku 2010 – spotřební daň u nafty stoupla z 9,95 na 10,95 Kč, DPH se zvýšilo z 19 na 20 %. V praxi to znamenalo zvýšení ceny zhruba o 1,5 koruny za litr. Je poměrně snadným krokem, dát si dohromady současný stav ekonomiky (potřebu získat peníze do státního rozpočtu) a další vývoj daní v roce 2011…
  • Cena ropy je kotovaná v dolaru, proto je důležitý kurz dolaru ke koruně. Pokud koruna k dolaru posiluje, tento pohyb působí na snižování výsledné ceny pohonných hmot. Přestože jsme momentálně svědky oslabování koruny i eura k dolaru, výhled na začátek roku 2011 je z pohledu cen pohonných hmot pozitivní. Kurz koruny k dolaru je totiž odvozován od kurzu koruny k euru a kurzu eura k dolaru. Měnový pár CZK/EUR je podle Vladimíra Pikory ze společnosti Next Finance očekáván v hodnotě 23,90 CZK/EUR (ke dni článku skoro 26 CZK/EUR). Přestože v rámci měsíců Pikora odhaduje posilování dolaru na úkor eura, na začátku roku 2011 by se mělo začít spekulovat na oživení Evropy – dolar by se měl vracet k hladině 1,3 USD/EUR. Na základě těchto faktorů by měla koruna k dolaru v příštím roce posílit.
  • Poptávka v ekonomice je dalším klíčovým bodem pro ceny pohonných hmot. Většina ekonomů i analytiků se shoduje na pozvolném růstu české ekonomiky: v roce 2010 něco nad 1 %, v roce 2011 kolem 2 %. Velkou brzdou ekonomiky budou však domácnosti, spotřeba bude potlačována vysokou nezaměstnaností. Ochota utrácet za benzín nebude velká. Z tohoto titulu budou čerpací stanice bojovat o každého zákazníka a nebudou si moci dovolit zvyšovat příliš marže. Tlak na růst cen pohonných hmot ze strany poptávky bude minimální.
  • Cenu nafty a benzinu ovlivňuje i povinné množství bioložky, která se musí povinně přimíchávat. Biopalivo je samozřejmě dražší než tradiční pohonné hmoty, tudíž jeho podíl ovlivňuje cenu. Podíl biopaliva v benzínu se od 1. července zvedne z 3,5 % na 4,1 %; u nafty z 4,5 % na 6 %. Členské země EU mají do konce roku 2020 povinnost zvýšit podíl boisložky na 10 %.


Sečteno, podtrženo - benzin pod 32 Kč/l ani nafta pod 30 Kč/l dlouho nebude


Cena ropy půjde dlouhodobě nahoru, srazit ji může dočasně leda další krize. Abychom dostáli normám EU, musíme zvyšovat podíl bioložky, která cenu pohonných hmot nezanedbatelně zvyšuje. Výsledky voleb ještě neznáme, tudíž ani další podobu českého daňového systému. Na snižování daní by však sázel asi málokdo. Růstu marží se bát sice nemusíme, dlouhodobě lehce posilující koruna k dolaru však příliš nepomůže.

Benzin ani nafta by v létě neměly skokově podražit. Už v současnosti vysoké ceny však pravděpodobně porostou o dalších pár haléřů. V posledním kvartálu roku 2010 lze čekat další zdražení, které se ještě prohloubí začátkem roku 2011. Jestliže je průměrná cena Naturalu 95 nyní kolem 32,4 (v Jihomoravském kraji však již 33,5) Kč/l a cena nafty 30,6 Kč/l, začátkem roku 2011 lze čekat ceny 33,8 resp. 31,0 Kč za litr benzinu resp. nafty.

Článek vychází z predikce společnosti Next Finance.
 

Autor článku

Tomáš Skolek  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: MAKRODATA A EU