...kvůli oslabení zajišťovacích měnových kursů a trvajícím obavám o náklady u obřího modelu A380.
Největší evropský výrobce letadel nenaplnil odhady trhu, když oznámil pokles provozního zisku o 64 procent na 83 milionů eur. Společnost však potvrdila výhled pro letošní rok.
Údaje zahrnovaly jen těsný zisk divize komerčních letadel ve výši 7 milionů eur v porovnání s 89 miliony před rokem. Oslabení měnových kurzů vedlo ke ztrátě 400 milionů eur.
"Jádrový výkon navíc nadále výrazně tíží model A380," uvedla společnost.
Čistý zisk EADS klesl o 39 procent na 103 milionů eur. Tržby naopak vzrostly o 6 procent na 8,95 miliardy, v souladu s odhady trhu.
Analytici oslovení Reuters v průměru očekávali pokles provozního zisku za první kvartál o 58 procent na 98 milionů eur a čistý zisk ve výši 17 milionů eur. [ID:nLDE6492CM]
Generální ředitel Louis Gallois uvedl, že nedávné výkyvy finančního trhu naznačily, že "krize ještě není zcela za námi".
Euro oslabuje s tím, jak se Evropa potýká s rostoucími obavami ze státních dluhů.
Gallois řekl, že EADS, jež je značně závislá na dolarových tržbách, by z tohoto trendu, pokud se potvrdí, měla v dlouhodobém horizontu těžit. Nicméně v krátkodobém horizontu se analytici obávají klesající hodnoty zajišťovacích kursů EADS.
Euro od začátku roku oslabilo o 12 procent. Akcie EADS za stejné období přidaly 10 procent.
EADS uvedla, že zisky budou záviset na schopnosti realizovat tři velké projekty - vojenský letoun A400M, civilní A380 a střední model A350, jenž má konkurovat modelu 787 Dreamliner od Boeingu <BA.N>.
(Autoři: Tim Hepher, Matthias Blamont; Přeložil: Tomáš Doležel)