"Jednu lokomotivu už máme na trati," uvedla Číhová. Lokomotiva, která dosud mohla kroužit pouze na zkušebním okruhu v Cerhenicích u Velimi, bude zpočátku tahat výhradně nákladní vlaky.
Ve zkušebním provozu s ní bude jezdit společnost ČD Cargo. Podle jejího mluvčího Zdeňka Větrovce začnou zkoušky u nákladního dopravce koncem týdne. Škoda Transportation chce lokomotivu s nákladními vagony představit novinářům a veřejnosti ve čtvrtek na plzeňském nádraží.
Na nové lokomotivy netrpělivě čekají především České dráhy, které mají objednáno 20 strojů v celkové hodnotě 2,6 miliardy bez daně z přidané hodnoty. Dodávka ovšem nabrala zhruba roční zpoždění, lokomotivy měly začít sloužit v běžném provozu už loni.
Škoda, která má vyrobeno nebo ve výrobě 10 vozidel, věří, že dodávku splní do konce letošního roku. Dráhy za zpoždění hodlají vymáhat penále ve výši desítek milionů korun. Škoda se brání, časový skluz prý způsobily mimo jiné změny v mezinárodních normách.
Na české železnici bude mít lokomotiva řadové označení 380, maximální rychlost je 200 kilometrů v hodině.