Licencovaný železniční dopravce RegioJet ze skupiny Student Agency chtěl loni předložit nabídku čtyřem krajům, které se chystaly vyhlásit výběrové řízení. Tendr na tři tratě nakonec vypsal jen kraj Plzeňský kraj, ale za čtyři dny jej zrušil a zakázku dal na deset let ČD. RegioJet přitom údajně deklaroval kraji roční úsporu 45 až 50 milionů korun oproti nabídce ČD. Na jihu Moravy se RegioJet ucházel o elektrické trati, kde by byla podle firmy roční úspora 180 milionů korun.
Podle plzeňské hejtmanky Milady Emmerové (ČSSD) bylo rozhodnutí kraje podle všech právních rozborů a stanovisek v souladu s právem ČR i EU. ČD tak budou zajišťovat kompletní dopravní obslužnost v Plzeňském kraji po deset let. "V podepsaném dodatku ke smlouvě jsou stanoveny jak podmínky ke zlepšení kvality vozového parku, tak ustanovení, kterými si kraj vyhrazuje právo v průběhu desetiletého přechodného období vyhlašovat na jednotlivé tratě výběrová řízení," dodala.
"Podnět pošleme ještě před volbami, aby si lidé uvědomili, že sociální demokraté ve vedení krajů uzavřeli železnici nejméně na následujících deset let pro dalšího konkurenčního dopravce," uvedl Jančura. Na podnětu pracoval dopravce s konzultanty půl roku. "Dokument, který popisuje stav, má asi jen 100 stran. Další obrovské fascikly obsahují analýzy finanční a provozní situace v krajích, tedy toho, jak měla jejich vedení správně postupovat " řekl obchodní šéf RegioJetu Jiří Schmidt. Do detailu je tam prý zachycen každý vlak i strojvedoucí.
Student Agency dále loni v listopadu zvažoval podnět k antimonopolnímu úřadu (ÚOHS) a podání žaloby u českých soudů, například za ušlý zisk. "ÚOHS nám asi nebude chtít pomoci, protože ho řídí ČSSD, a ta nepůjde proti hejtmanům z ČSSD," uvedl Jančura. Žalobu u soudu také vyloučil. "Nechceme jít proti lidem v ČR, kteří by to nakonec zaplatili. Pro nás je daleko lepší, když EK ty případy otevře. Podnět je takový, že i když vyhrajeme, tak nezískáme jedinou korunu," dodal.
Netransparentní a diskriminační zadávání veřejných zakázek v železniční i autobusové dopravě už EK řeší. "Na přelomu roku byl rozhodnut dánský případ, u něhož EK sice konstatovala, že nebyla poskytnuta nedovolená státní podpora, ale k rozhodnutí přidala mnoho dalších podmínek, které musí veřejní zadavatelé a zejména stát pro příště respektovat," uvedl Schmidt. Dánští kolegové podle něj v tak obrovský úspěch nedoufali.
"Nyní je ještě v šetření případ tratí Berlín - Brandenburg a Rýn - Ruhr, kde EK indikuje pochyby o správnosti postupu jednotlivých zemí a vypadá to, že dopravci budou opět úspěšní," dodal Schmidt. V řízení je ještě žalobní petit Irish Buses, kde jejich konkurent v autobusové dopravě získal opět zakázku bez výběrového řízení.
"EK nechce, aby veřejné zakázky o tak obrovské hodnotě (jen regionální doprava v ČR na příštích 15 let je kontrakt za 150 miliard korun) byly zadávány pod rukou, netransparentně a napřímo," uvedl Schmidt. To lze pouze v případě jediného zájemce, což není případ ČR.
Kraje tak podle Jančury porušily evropské právo. Pokud podnět uspěje, musely by vracet zhruba miliardu korun ročně z regionální podpory i dotace z evropských programů ROP, kde mají rezervovány čtyři miliardy korun na nové vozy. V Portugalsku a Řecku už se tak prý stalo.