"My tím chceme podpořit poslance a chceme, aby bylo veto prezidenta přehlasováno," řekl ČTK prezident Agrární komory Jan Veleba. Rolníky k cestě do hlavního města prý motivovala právě ohlášena demonstrace odpůrců zákona, s nimiž nesouhlasí.
Poslanci ve čtvrtek totiž patrně rozhodnou o zákonu, který navyšuje podíl biopaliv v benzinu a naftě. Předpokládá se, že přehlasují prezidentovo veto. Sněmovna by měla dále projednat a schválit vydání povodňových dluhopisů do tří miliard korun. Penězi chce vláda pokrýt škody, které způsobila velká voda na Moravě.
Zemědělci se podle Veleby přijdou podívat na demonstraci Svobodných, která má začít v 09:30. Následně chtějí přímo ve sněmovně přihlížet hlasování poslanců a působit tak na ně. Kolik zemědělců se do Prahy skutečně chystá, ani další podrobnosti Veleba ČTK nechtěl prozradit.
Zemědělce podle jeho slov prezidentské veto zákona poškodilo. Nebudou totiž moci využít plodiny ze zhruba 70.000 hektarů, které v očekávání schválení zákona oseli především řepkou, ale též obilím či cukrovkou, ze kterých se biopaliva vyrábějí.
"Biopaliva škodí životnímu prostředí, což uznávají už i studie Evropské unie, ničí motory a zdražují pohonné hmoty. Jsou jen v zájmu lobbistů jako je Andrej Babiš", uvedl již dříve v tiskové zprávě Mach, který je stejně jako Klaus dlouhodobým kritikem politiky povinného přidávání biosložky do nafty a benzínu. Svobodní by se podle posledních průzkumů veřejného mínění do sněmovny nedostali.
Podle prezidenta je boj s emisemi oxidu uhličitého sporný a existují i vážné pochybnosti o dopadu biopaliv na zdraví člověka. Vyšší přimíchávání podle něj také zdraží pohonné hmoty a sníží životnost automobilů.
Největší hráč na domácím trhu s bionaftou, majitel skupiny Agrofert Babiš, se přitom netají tím, že bez jeho lobbování by vyšší přimíchávání biopaliv parlamentem neprošlo. Agrochemický magnát však upozorňuje, že povinnost navýšit podíl biosložky plyne Česku z unijních předpisů a také na to, že ve všech sousedních státech je podíl vyšší než v Česku.
Novela zákona o ochraně ovzduší má navýšit od letošního června podíl biosložky u benzinu z dosavadních 3,5 procenta na 4,1 procenta a u motorové nafty ze 4,5 procenta na rovných šest procent. Přimíchávání má například pomoci snížit emise skleníkových plynu, podpořit domácí zemědělskou produkci a snížit závislost na dovozech paliv. S těmito argumenty však prezident nesouhlasí.
Novela o zvýšení podílu biosložky v palivech sice na pořadu poslední řádné schůze před sněmovními volbami není, poslanci ji ale patrně na program zařadí. Kvůli této předloze schůzi minulý týden přerušili do čtvrtka, aby uplynula lhůta, kdy ji mohou projednat.