Šéf DPP: V Praze můžou už za 4 roky jezdit soukromé autobusy

26.05.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 26. května (ČTK) - V Praze možná budou moci za čtyři roky jezdit také autobusy soukromých přepravců. Umožňuje to smlouva mezi magistrátem hlavního města a Dopravním podnikem hlavního města Prahy (DPP). Ta autobusům dopravního podniku zajišťuje výhradní právo na zajišťování přepravy v hlavní městě právě jen na čtyři roky. U tramvají a metra je to deset let, řekl dnes na diskusním fóru Liberálního institutu generální ředitel DPP Martin Dvořák.

Metro a tramvaje mají podle šéfa DPP vlastní dopravní cestu. Proti nim autobusy vlastní dopravní cestu nemají, takže je prý relativně snadné podnikání v této oblasti liberalizovat.

Dvořák se na fóru věnoval také problematice výše jízdného v metropoli. "Protože DPP nemá žádné komerční aktivity, je cena jízdného ryze politickou záležitostí," uvedl šéf podniku.

Celkové náklady DPP loni činily 15,882 miliardy a výnosy 15,889 miliardy korun. Vzhledem k dotacím tak DPP loni vykázal zisk 7,31 milionu korun. Podle Dvořáka pokrývají výnosy DPP jen 36 procent jeho nákladů. Zbytek hradí Praha a také dotace z Evropské unie.

Lektor Národohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické v Praze Aleš Rod se domnívá, že jízdné za pražskou hromadnou dopravu je kvůli dotacím z magistrátu a z EU příliš levné. "Jízdné v Praze se musí zvýšit alespoň na krytí nákladů na výkony," poznamenal na fóru.

Navržená provozní dotace z pražského magistrátu pro DPP činí pro letošní rok 8,082 miliardy, což je proti prokazatelné ztrátě na rok 2009 zhruba o 1,3 miliardy korun méně.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK