Česká republika rovněž patří mezi pouhých pět zemí z dvacítky největších výrobců, které v roce 2009 zaznamenaly meziroční nárůst nově vyrobených automobilů. Automobilový sektor patřil k těm, které finanční krize zasáhla v roce 2009 nejtíživěji. Světová produkce klesala již druhý rok po sobě a loni se snížila o deset milionů vozů.
Země střední a východní Evropy utrpěly pokles produkce o půl milionu vozidel, tedy o 12 procent, region však dokázal posílit svůj podíl na celkové evropské výrobě. Podíl vozidel vyrobených v CEE na celkové evropské produkci v průběhu poslední dekády skokově vzrostl z devíti procent v roce 1999 na loňských 24 procent. Krize jen zvýraznila akceleraci restrukturalizace celého sektoru a pokračovalo také přesouvání výroby mezi západní a východní částí Evropy.
Výjimku tvořily Rusko s Ukrajinou. Jejich ekonomiky zasáhla krize v roce 2009 obzvlášť těžce, a jelikož jejich automobilový sektor vykazuje nižší efektivitu a slabší proexportní orientaci, prožila výroba automobilů obou zemí kolaps. Při něm se produkce propadla o 1,5 milionu vozů na 800.000 vyrobených aut.
V České republice vyrábí osobní vozy Škoda Auto, TPCA a Hyundai. Loni dohromady české automobilky vyrobily 970.000 aut.
Tabulka zemí s nejvyšší výrobou aut (miliony vozů)
země 2008 2009 Čína 9,3 13,8 Japonsko 11,6 7,9 USA 8,7 5,7 Německo 6,0 5,2 Jižní Korea 3,8 3,5 Brazílie 3,2 3,2 Indie 2,3 2,6 Španělsko 2,5 2,2 Francie 2,6 2,0 Mexiko 2,2 1,6 Kanada 2,1 1,5 Velká Británie 1,6 1,1 Česká republika 0,9 1,0 Thajsko 1,4 1,0 Polsko 1,0 0,9 Turecko 1,1 0,9 Itálie 1,0 0,8 Irán 1,1 0,8 Rusko 1,8 0,7 Belgie 0,7 0,5
zdroj: OICA