"I developeři, kteří mají finanční zdroje, výstavbu oddalují. Dříve se běžně začínalo stavět, jakmile byly zajištěny předpronájmy na 50 až 60 procent plochy, někdy i méně. Dnes i developeři s dostatkem vlastních zdrojů nezahájí stavbu, dokud nemají zajištěné nájemce pro alespoň 70 procent obchodních ploch," uvedl vedoucí oddělení pronájmu nákupních parků v Cushman & Wakefield Jiří Kristek.
V posledních šesti měsících podle odborníka začíná být běžné, že někteří nájemci opouštějí pronajaté prostory. Na trh se tak kromě nově postavených ploch dostávají atraktivní prostory v již zavedených nákupních parcích.
Obchodníci údajně obchodní parky opouštějí z několika důvodů. Buď se podobně jako britská značka Halfords zcela stahují z českého trhu, nebo opouštějí nákupní parky s rozhodnutím provozovat obchody v jiném segmentu trhu jako například značka Humanic. Třetím důvodem pro opuštění parků může být být insolvence podniku a konkurzní řízení. To se týká například firem OP Prostějov či John Garfield.
Tato situace podle konzultantské společnosti nahrává značkám , které vstupují na trh nebo plánují expanzi. "Pro maloobchodníky je dnes vhodný okamžik pro expanzi nebo vstup na trh. Majitelé stávajících nákupních parků jsou v jednáních vstřícnější a jsou ochotni uzavírat i krátkodobější nájemní smlouvy," tvrdí Kristek.
Maloobchodním parkem se podle Cushman & Wakefield rozumí tři a více obchodů v rámci jednoho objektu s celkovou plochou 5000 a více metrů čtverečních. Součástí těchto projektů je vždy parkoviště. Klasickým nákupním parkem je prý například Avion Park v Praze na Zličíně nebo Retail Park Tesco Hradec Králové.
Nákupní centrum definuje poradenská firma v českých podmínkách jako nemovitost sloužící maloobchodním účelům, provozovaná jako jeden celek o celkové pronajímatelné ploše větší než 5000 metrů čtverečních s minimálně deseti samostatnými obchody.
Plánované nákupní parky v ČR a termín otevření: Retail Park Aš jaro 2010 Family Centrum Chrudim jaro 2010 P.V.N. Znojmo podzim 2010 Stop.Shop Znojmo podzim 2010 Retail Park Česká Lípa podzim 2010 Retail Park Dvůr Králové nad Labem podzim 2010 Retail Park Prostějov podzim 2010 Retail park Sokolov podzim 2010
Zdroj: Cushman & Wakefield, květen 2010