Tendr na pořízení 50 cisternových vozů řady Zacns formou leasingu vyhlásilo ČD Cargo loni před Vánoci. Podle dubnových informací Mladé fronty Dnes se posléze na ÚOHS obrátila firma IRS Industries, která si stěžovala na údajně diskriminační pravidla soutěže. Podle listu zakázka vzbudila mezi výrobci vagonů velký zájem, o zadávací dokumentaci požádalo 13 firem. Do soutěže se však přihlásil jediný zájemce.
ČD Cargo tehdy neuvedlo, o koho jde. Podle MfD se ale v oboru mluvilo o tom, že favoritem na zakázku byla vzhledem k nastaveným požadavkům lounská firma Lostr. Ta patří skupině Aliafin řízené rodinou Matoušků. Milan Matoušek starší a šéf Carga Josef Bazala jsou bývalí kolegové z generálního ředitelství Českých drah a dlouholetí přátelé, uvedla v dubnu MfD.
Firma IRS Industries si mimo jiné stěžovala například na to, že kvůli vyhlášení zakázky těsně před Vánocemi byla zkrácena lhůta, ve které mohli zájemci svou nabídku připravit a podat. Podle stěžovatele také ČD Cargo stanovilo takový způsob hodnocení ekonomické výhodnosti nabídek, který prý umožňoval jako vítěze vybrat firmu, která nenabídla nejlevnější nabídku. Podle kritérií soutěže mělo v hodnocení ekonomické výhodnosti cena váhu jen 45 procent, 30 procent mělo technické řešení a 25 procent navýšení pokuty, pokud firma dodá cisterny pozdě.
Námitky ale ÚOHS neuznal, a žádné správní řízení, v němž by za případné pochybení mohla firmě hrozit i pokuta, proto nezahájil. "Mohu potvrdit, že úřad přezkoumal zadání veřejné zakázky a konstatoval, že v této věci neshledal důvody pro zahájení správního řízení," řekl dnes ČTK Rudolecký.