Redaktorka TextilŽurnálu Jana Nesnídalová upozornila, že zatímco v loňském roce byla všechna čtvrtletí v propadu a celý rok měl pouze dva měsíce, během kterých tržby textilních obchodů vzrostly, letos meziročně vzrostly v únoru i březnu. "Výsledek 1. čtvrtletí v ČR je potěšující. Jde sice jen o velmi malý růst, nicméně ho lze považovat za první záblesk oživení v textilním maloobchodě a doufejme i první signál, že krize se již dále neprohlubuje," uvedla Nesnídalová.
V lednu tržby textilních obchodů meziročně klesly o čtyři procenta. "Spotřebitelé zřejmě využili prodejních slev ve větší míře již v závěru loňského roku a v lednu nakupovali méně. Nejvyšší pokles nám hlásily obchody se zbožím ve střední a nižší cenové kategorii, naopak mírný růst tržeb zaznamenaly některé butiky se značkovým zbožím ve vyšší cenové kategorii," podotkla Nesnídalová.
Naopak v únoru vykázaly obchody s textilem meziroční nárůst tržeb o tři procenta, což podle Nesnídalové souvisí i s nízkou srovnávací základnou v předešlém roce. Více zákazníků v únoru do prodejen přilákala nabídka nového zboží. Hluboký propad měli však v tomto měsíci ti obchodníci, kteří nabízeli ještě pouze zimní zboží a na dodávku jarního teprve čekali.
V březnu se tempo růstu tržeb textilních obchodů zpomalilo na 1,5 procenta. Počasí nákupům jarního zboží moc nepřálo a navíc byly Velikonoce. O těchto svátcích spotřebitelé již tradičně preferují především nákup potravin.
Celkové tržby 37 největších tuzemských obchodníků s textilem se v roce 2009 podle údajů TextilŽurnálu meziročně snížily o 600 milionů korun na 23,4 miliardy korun. V roce 2008 jejich tržby stagnovaly na 24 miliardách korun po předchozím růstu o miliardu korun v roce 2007.
Prodejci textilu nyní zažívají těžké časy. Podle průzkumu společnosti Incoma GfK totiž přibližně třetina Čechů kvůli hospodářské krizi změnila při nákupech textilu své zvyklosti a například nakupuje méně oblečení, vybírá levnější prodejny, či vyčkává s nákupem na výprodeje.
Na začátku letošního roku v nákupních centrech fungovalo 2044 obchodů s oděvy a módou, 774 gastronomických provozoven a 637 obchodů s obuví a koženým zbožím. Početné zastoupení měly také prodejny s klenoty, hodinkami a dárky (524), spotřební elektronikou a počítači (480) či potravinami (442).