Zástupci automobilky uvedli, že závod ve městě Tchien-ťin poblíž Pekingu zastavil výrobu už v pátek odpoledne a zatím není jasné, zda bude výroba v pondělí obnovena. V továrně jsou tři montážní linky, jejichž roční výrobní kapacita dosahuje 420.000 vozů.
Nespokojenost s nízkými platy se v Číně šíří skupinou až 130 milionů dělníků, kteří většinou pocházejí z chudých vnitrozemních oblastí a za prací jezdí do průmyslových center mnohdy vzdálených až stovky kilometrů. Jejich nároky patrně ještě více prodraží výrobu v Číně, neboť zvyšují cenu práce.
Čína, které se přezdívá dílna světa, se díky hospodářskému rozmachu mění a postupně se orientuje na domácí spotřebu. Z dílny světa se tak stává trh světa a už teď je vidět, že v některých oblastech je nedostatek pracovních sil. Migranti z chudých oblastí toho patrně budou chtít využít a řeknou si o mnohem více peněz, než měli ještě nedávno.
Nepokoje se ale nelíbí politické reprezentaci, která se za každou cenu v zemi snaží udržet stabilitu. Politici slibují lepší život i těm nejchudším lidem na společenském žebříčku, o stávkách a rostoucích nepokojích se však státní média téměř nezmiňují. Politici se omezují pouze na to, že dělníkům veřejně vyjadřují podporu.
Čínští zaměstnanci mají většinou velmi nízkou základní složku platu, k tomu ale dostávají různé bonusy a mohou využívat také řady zaměstnaneckých výhod. V dělnických profesích je základní plat často stanoven pouze asi na 700 jüanů (zhruba 2100 Kč), avšak v některých odvětvích si dělníci vymohli zvýšení základní složky až na 2000 jüanů (asi 6100 Kč).
S podobným problémem jako Toyota se v Číně potýká i další japonská automobilka Honda. Zaměstnanci jejího montážního závodu ale podle agentury Reuters asi přistoupí na nové podmínky a vrátí se v pondělí do práce. Zhruba týden se stávkovalo i v pivovaru v Čchung-čchingu na severozápadě Číny, v němž má podíl dánský výrobce piva Carlsberg.