Transformační zákon z roku 2002 vytvořila vláda Miloše Zemana. Zákon předpokládal, že se státní podnik ČD rozdělí na dvě části. Akciová společnost ČD bude nabízet dopravní služby a SŽDC se bude starat o koleje a další infrastrukturu.
Zákon nařídil, že SŽDC převezme dluhy drah ve výši 9,5 miliardy a zároveň jejich "zbytný majetek". Jeho prodejem měla dluhy uhradit. SŽDC ale prodejem získala jen 2,5 miliardy a zbytek si půjčila v roce 2004. "Vláda schválila jako jeden ze zdrojů na uhrazení dluhu právě dluhopisy v hodnotě sedmi miliard korun. Na základě vládního usnesení jsou garantovány státem," řekl serveru mluvčí SŽDC Pavel Halla.
Půjčku sedm miliard korun i roční úroky 300 milionů nakonec zaplatil stát. "Dluhopisy mají splatnost právě v roce 2011. O garanci bylo rozhodnuto již před emisí, takže nyní budeme pouze plnit závazky na základě rozhodnutí z té doby," uvedl mluvčí ministerstva financí Ondřej Jakob. Pokud by MF převzalo dluh hned v roce 2004, ušetřilo by na úrocích za dluhopisy přes dvě miliardy, upzornil server.
Podle serveru případ ukazuje mechanismus, jak stát skrytě subvencuje firmy. Podniky se zadluží se státní garancí a vůbec se nepokoušejí půjčené peníze splatit. MF pak garantovanou částku uhradí, aniž se ji snaží od firmy vymáhat. SŽDC přitom dostalo v roce 2008 mimořádnou státní dotaci 12 miliard Kč, ze které mohlo dlužnou částku splatit.