"Hlavním důvodem pro zřízení zahraniční společnosti a samotný zájem o ně v prvních měsících 2010 byl u podnikatelských kruhů strach z výsledků voleb na konci května 2010,“ uvedl obchodní ředitel Smart Companies Vítězslav Hruška. To je proti roku 2009 výrazná změna, neboť loni jednoznačně převažovaly důvody spojené s finanční krizí a optimalizace výrobních nákladů. Obavy z budoucího vývoje tak nutily podnikatele zvažovat možnosti anonymizace vlastnictví, daňové plánování a s tím spojené daňové výhody proti ČR, dodal.
Mezi nejoblíbenější zahraniční destinace v prvních měsících roku 2010 patřily Malta, Kypr, Nizozemsko, Seychely a Britské Panenské ostrovy coby zástupci takzvaných offshore lokalit. Proti srovnatelnému období v roce 2009 se v prvních pěti měsících roku 2010 zvedl zájem českých firem o těchto pět lokalit na téměř sedminásobek, když za leden až květen 2010 to bylo 692 klientů.
Více než 15 procent zákazníků nakupuje předzaložené firmy na Kypru. Pro koupi firem v Nizozemsku mluví prestiž, kvalitní právní zázemí a daňové výhody a rozhodne se pro ně více než deset procent zákazníků. Velmi významně roste zájem o firmy na Maltě, zatímco offshorové lokality Seychely a Britské Panenské ostrovy zůstávají stálicí.
Dalšími cílovými zeměmi jsou Bulharsko s levnou a kvalifikovanou pracovní silou a Ukrajina, která v letošním roce disponuje mnoha investičními příležitostmi.
"Pro druhou polovinu roku 2010 očekáváme, že se české společnosti více zaměří na expanzi do východní Evropy a dále pak do jihovýchodní Asie a dřívějších asijských republik Sovětského svazu. Hybným motorem těchto nových akvizic bude především levnější pracovní síla, nikoli už strach z levicové vlády v dalším volebním období,“ komentoval očekávané trendy Hruška.