Hyundai měl loni ztrátu téměř 2 miliardy Kč, letos už je v zisku

29.06.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Nošovice (Frýdecko-Místecko) 29. června (ČTK) - Nošovická automobilka Hyundai loni skončila kvůli rozjezdu výroby a hospodářské krizi v téměř dvoumiliardové ztrátě. V letošním prvním čtvrtletí se však již přehoupla do černých čísel a dosáhla zisku 176 milionů korun. Je to první období, kdy se závodu Hyundai v České republice podařilo dosáhnout profitu. ČTK to zjistila z finančních výsledků mateřské společnosti Hyundai Motor Company.

Loňská ztráta Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) dosáhla celkem 1,9 miliardy korun při tržbách 36 miliard. Hyundai loni v Česku vyrobil 120.000 aut, což bylo zhruba o čtvrtinu méně oproti původnímu plánu.

Mluvčí nošovické automobilky Petr Vaněk řekl ČTK, že velká část ztráty byla plánována kvůli postupnému rozjezdu výroby. Sériová výroba ve společnost HMMC začala v listopadu 2008 modelem Hyundai i30. "V březnu 2009 přibyl druhý model Hyundai i30cw a v listopadu 2009 třetí Kia Venga. Z těchto důvodů měla společnost stanovenu postupnou náběhovou křivku, kdy postupně na měsíční bázi navyšovala výrobu, včetně rozjezdu druhé směny od září 2009. Myslím, že neexistuje v Evropě automobilka, která by byla první rok po rozjezdu v zisku," konstatoval Vaněk.

Ztrátu však firmě také navýšila celosvětová hospodářská krize. "Důsledkem krize bylo, že jsme v loňském roce i přes postupně rostoucí náběhovou křivku vyrobili méně, než se očekávalo. V době plánování výstavby závodu a plánování náběhu výroby nikdo nepočítal s tím, že se trhy propadnout tak, jak se propadly v loňském roce," řekl ČTK Vaněk.

V letošním roce nemá nošovická automobilka problémy s odbytem, proto se jí za první čtvrtletí podařilo dosáhnout při tržbách 11,4 miliardy korun zisku 176 milionů. "V letošním roce potíže s odbytem nejsou. Meziroční nárůst výroby za první čtvrtletí je 110 procent, konkrétně 20.000 vyrobených aut v roce 2009 proti 42.000 v letošním, takže do roku 2010 hledíme s mírným optimismem," dodal Vaněk.

Závod zatím vyrábí na dvousměnný provoz. Zahájení třetí směny plánuje nejdříve v příštím roce. "Skutečný termín bude stanoven podle situace na automobilovém trhu a podle vývoje objemů objednávek," řekl již dříve ČTK Vaněk. S rozšířením výrobní kapacity na 300.000 vozů ročně chce společnost zaměstnávat 3500 lidí. U subdodavatelů by díky tomu mělo být vytvořeno dalších zhruba 7500 pracovních míst. Největší odbyt mají automobily jihokorejské značky z nošovického závodu ve Velké Británii a Německu.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK