"České dráhy ukončily výběrové řízení na dodavatele silové elektřiny pro elektrickou trakci a uzavřely smlouvu s vítězem," uvedl Šťáhlavský. Dodal, že do výběrového řízení se přihlásily dvě společnosti, podle zjištění ČTK byla druhým účastníkem firma E.ON. Předpokládaná hodnota zakázka byla při vypisování tendru 2,4 miliardy Kč bez DPH.
Dráhy budou podle takzvaného francouzského modelu dodávat elektřinu i všem ostatním dopravcům na české železniční síti. Je to zásadní změna poté, co s koncem loňského roku vypadla z dodavatelského řetězce státní Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).
Změnu umožnil zákon loni, dráhy a další dopravci si od ní slibují výraznou úsporu nákladů. Dopravci dlouhodobě kritizovali SŽDC a tvrdili, že prodává elektřinu výrazně dráž, než kolik činí ceny na burze. SŽDC se bránila s tím, že smlouvu uzavřela v době, kdy ceny rostly a nebylo možné předpokládat jejich propad kvůli krizi.
České dráhy od ledna odebírají proud přímo od firmy ČEZ, která byla narychlo vybrána ve zkráceném tendru. Nyní se z ČEZ stal definitivní dlouhodobý partner.
Také SŽDC odebírala proud od společnosti ČEZ, se kterou má dosud platnou tříletou smlouvu, ačkoliv dodávka letos klesla na minimum. Obě organizace se nyní dohadují o možném řešení, ČEZ vždy dosud tvrdil, že trvá na dodržení smlouvy. "Děláme stále právní rozbory, k dohodě zatím nedošlo," řekl ČTK mluvčí správy železnic Pavel Halla.