Našli jsme chybu v zákoně: podle EU u Etargetu DPH mít nemusíte, podle ČR ano

07.07.2010 | , Finance.cz
DANĚ


perex-img Zdroj: Finance.cz

Pokud provozujete několik nebo dokonce desítky či stovky webových stránek na internetu a prodáváte v nich reklamní prostor, asi jste už narazili na problém s nutností registrace k DPH. Jak vypadá současný stav?

Zřejmě nejpoužívanějším plně automatizovaným systémem pro poskytování reklamního systému je AdSense společnosti Google. Reklamy AdSense lze vidět na velkých seriózních serverech i malých amatérských stránkách.

Velcí hráči používají reklamy AdSense jako doplněk ke službám domácích mediálek, u nejmenších webů jde zase často o snahu zaplnit web reklamami a uživatele jednoduše přinutit, aby na reklamu kliknul. Z těchto „kutilů“ se časem vytvořila skupina „emefáčkařů“ neboli provozovatelů MFA webů – tedy webů přímo koncipovaných jako nosiče AdSense bez reálného obsahu (MFA=Made for AdSense). Blogy, weblogy a středně velké portály většinou vyplňují AdSense ty prostory, které neprodají někomu jinému (záleží ovšem na tematice webu).


O co jde v AdSense


V systému AdSense si inzerenti na jedné straně systému vytvoří reklamy a vysloví svojí ochotu platit za (většinou) kliky vytvořené návštěvníky webových stránek. Na druhé straně poskytovatelé prostoru na webech určí kde se můžou reklamy zobrazovat a jaký můžou mít formát. Google přitom funguje jako prostřední, který vybírá peníze od inzerentů a určitou část jich přenechá poskytovatelům prostoru.

Přitom se snaží na webech zobrazovat relevantní reklamy a započítává kliknutí (průměrná cena kliku mimochodem bývá od 0,05 do 0,1 USD). Když ceny za jednotlivé kliknutí překročí celkem 100 USD nebo 70 EUR, Google pošle peníze šekem nebo na účet v bance. Pokud poskytovatel prostoru na webu nedosáhne 100 USD nebo 70 EUR, peníze se mu převádí do dalšího měsíce. Výplaty Google posílá vždy na konci měsíce po tom měsící, ve kterém došlo k překročení 100 USD nebo 70 EUR. Toť v krátkosti funkce systému hlavně pro ty, kdo o spolupráci s Googlem v programu AdSense uvažují.


Buridanův AdSense


Pokud čtete tento článek, zřejmě se nalézáte v několika z následujících situací:


  • 1) Uvažujete, že na svůj web umístíte reklamy a nevíte, jestli AdSense bude to pravé,
  • 2) AdSense vám stále nutí změnu smluvních podmínek, ale vy jste slyšeli něco o registraci k DPH a nevíte jak situaci vyřešit,
  • 3) hledáte za AdSense náhradu.

U všech těcho případů vás zcela jistě zajímá hlavně problematika DPH. Jak to tedy s nutností registrovat se k DPH vypadá? A je taková povinnost u podobných služeb českého původu, například Etargetu nebo AdFoxu?


Stará smlouva s USA: bez DPH


Jestliže máte AdSense déle než rok, velmi pravděpodobně máte starší podmínky neboli smlouvu (přesný název je Standardní smluvní podmínky programu Google AdSenseTM online). Na začátku roku 2010 ovšem Google začal všem nabízet přechod na nové podmínky. Ačkoliv Google změnu prezentoval jako prostou změnu zobrazené měny z USD na EUR, ve skutečnosti byla změna daleko hlubší. Kromě zobrazené měny se totiž také změnila smluvní strana.

Zatímco ve staré smlouvě jste mohli najít Google Inc. se sídlem v USA, v nové smlouvě je „zákeřně“ uveden Google Ireland se sídlem Irsku. Google nejprve nové podmínky nabízel jako možnost, dnes už tlačítko, pomocí kterého bylo možné smlouvu odmítnout, neexistuje. Smlouvu tak lze jedině přijmout, na druhou stranu někteří poskytovatelé webového prostoru přistupují na AdSense speciálními skripty a zatím se mají možnost smlouvě vyhnout.

Jestliže si účet v systému AdSense teprve chcete otevřít, staré podmínky už vůbec neuvidíte a jedinou možností je přijmout smlouvu se společností Google Ireland.

A v čem je vlastně problém? Když smlouvu přijmete, musíte se registrovat k DPH. Nezáleží přitom na to, jestli už vám Google něco vyplatil nebo ne. Proč to tak je? „Od 1.1.2010 platí jiná základní pravidla pro stanovení místa plnění  při poskytnutí služby. Toto určení místa je nejdůležitějším faktorem pro rozhodnutí, kde bude daná služba zdaňována, jestli v místě poskytnutí, nebo v místě sídla osoby, pro kterou je služba poskytnuta,“ říká Pavel Mikéska, daňový poradce. Podle čeho se rozhodne, kde je místo plnění? „Pokud poskytuji službu osobě povinné k dani, místo plnění je tam, kde má tato osoba sídlo. Pokud poskytuji službu osobě nepovinné k dani, je místo plnění v místě sídla poskytovatele služby,“ vysvětluje Mikéska. „Osobou povinnou k dani jsou fyzické i právnické osoby, které samostatně (ne v rámci zaměstnání) uskutečňují ekonomické činnosti, mezi něž patří i poskytovatelé služeb,“ dodává.

Takže pokud poskytujete reklamní prostor AdSense a smluvní stranou je Google Inc. (USA), jak vypadá situace? Následovně: osoba povinná k dani  s místem podmikání v ČR poskytuje službu osobě povinní k dani, která má sídlo v USA. Kde je tedy místo plnění? V USA.
Co s tím dál? Platí jasné pravidlo. „Souhrnně a zároveň zjednodušeně lze říct, že pokud budu poskytovat službu osobě, která má sídlo mimo Evropské společenství (pro účely DPH se některé území považují za třetí zemi, ne území EU) jedná se o službu s místem plnění mimo EU a v tomto případě nemám povinnost registrace k DPH,“ shrnuje Pavel Mikéska.


S Irskem se DPH nevyhnete


Pokud začnete s AdSense spolupracovat a budete mít nové podmínky, nebo pokud nové podmínky odsouhlasíte, smluvní stranou bude Google Ireland. Místo plnění tudíž bude v Irsku. „Poskytnu-li ovšem službu osobě se sídlem v jiném členském státě, podle § 94/11 z. o DPH se stávám plátcem DPH dnem poskytnutí služby,“ popisuje současný stav Pavel Mikéska. Registraci k DPH se nevyhnete, ani pokud jste vydělali u Googlu třeba jen několik centů a Google vám ještě vůbec nic nezaplatil. „Je dobré si uvědomit, že dnem poskytnutí služby, bude zřejmě den účinnosti smlouvy, přijetí peněz je v tomto případě irelevantní,“ upozorňuje Mikéska. Existuje tedy několik možností jak dál postupovat:


  • 1) přijmout nové podmínky a stát se plátcem DPH
  • 2) skončit s AdSense a přejít na jiný systém

Ti, kdo chtějí reklamní prostor nabíze v budoucnu se musí rozhodnout:


  • 1) AdSense a DPH nebo
  • 2) jiné systémy, které umožní vyhnout se DPH (se smluvní stranou mimo Evropské společenství uvažované pro účely DPH)

Jestliže si vyberete cestu DPH, co vás čeká? „Jednou z prvních povinností je podat přihlášku k registraci do 15 dnů ode dne, ve kterém se stanete plátcem. Následně za každé zdaňovací období (kvartál nebo měsíc) podat přiznání k DPH, kde tyto služby uvedete,“ uvádí Mikéska k nutné administrativě. Pokud jde o placení, příjmů z Googlu se DPH nijak nedotkne. „Jedná se o plnění, kdy povinnost přiznat a zaplatit daň má příjemce služby, jestli se to vyplatí, záleží na tom kolik mě bude stát administrativa s tím spojená,“ říká Mikéska.

Dalším problémem ovšem je, jestli tím, že se stanete plátci DPH, zdraží vaše další služby, například spravování webových stránek, programování na zakázku nebo copywriting (psaní textů na web nebo reklamních textů)? „V případě, že Vaši zákazníci nejsou plátci DPH a vaše služby budou mít místo plnění v tuzemsku, tak ano,“ varuje Pavel Mikéska.

Jestliže vás představa administrativy a nákladů spojených s plátcovstvím DPH nenadchla, jaké máte další možnosti?


Etarget: české a evropské právo se rozchází


Kromě množství společností zejména z USA jsou na výběr dva větší české systémy: Etarget a AdFox. S AdFoxem není žádný problém, jde prostě o českou společnost se sídlem v ČR, povinnost registrovat se k DPH tedy nevzniká.

Velmi oblíbený je ale systém Etarget. Jak je to s ním a DPH? „V případě že nejste plátcem DPH, tak jediná cesta ke spolupráci vede přes Etarget Media Limited, právě kvůli naším partnerům jsme museli tuto společnost vytvořit. Plátci DPH, velcí „hráči“ s námi spolupracují běžným způsobem,“ říká Josef Kovář, country manager Etargetu v České republice. Etarget Media Limited je přitom zajímavá tím, že má sídlo na Gibraltaru. Má Etarget pravdu, když tvrdí, že se tak není nutné registrovat k DPH? Jak se ukázalo, situace není tak úplně jednoznačná.

Evropská směrnice, ze které byl čeký zákon odvozen na Gibraltar pamatuje a pro účely DPH ho z Evropského společenství vyjímá (viz např. bod 9 dole: Čeští zákonodárci však při implementaci na Gibraltar jaksi zapomněli. Zde je výňatek:


(2) Pro účely tohoto zákona se považují za třetí zemi také tato území Evropského společenství, která jsou součástí celního území Evropského společenství
 a) hora Athos,
 b) Kanárské ostrovy,
 c) francouzské zámořské departementy,
 d) Alandy,
 e) Normanské ostrovy.
(3) Pro účely tohoto zákona se považují za třetí zemi také tato území Evropského společenství, která nejsou součástí celního území Evropského společenství
 a) ostrov Helgoland,
 b) území Büsingen,
 c) Ceuta,
 d) Melilla,
 e) Livigno,
 f) Campione d´ Italia,
 g) italské vody jezera Lugano
(4) Území Monackého knížectví se pro účely tohoto zákona považuje za území Francouzské republiky a území ostrova Man se považuje za území Spojeného království Velké Británie a Severního Irska, území Akrotiri a Dhekelie se považují za území Kypru.


Jinými slovy, podle EU má Etarget pravdu, podle českých zákonů nikoliv. Co s tím? Závěr je v podstatě jednoduchý. „Soudních případů, kde se řešila chybná implementace evropského práva byla celá řada a vždy dopadly stejně. Evropská směrnice vždy dostane přednost,“ uklidňuje daňový poradce Pavel Mikéska. Jinými slovy, když s Etargetem nebudete platit DPH, porušujete tím (chybný) český zákon a kdyby došlo na soud, s největší pravděpodobností ho vyhrajete, protože evropská smšrnice má navrch.

Etarget ale zřejmě využijete pouze v případě, že vlastníte seriózní web s reálným obsahem, nikoliv MFA síť nebo minisites. „Snažíme se kontrolovat každou stránku, již před asi třema lety jsme například zakázali domény 3. řádu. Pokud je stránka kvalitní, nemáme problém ji připojit do našeho partnerského programu,“ říká Kovář z Etargetu.

Autor článku

Lukáš Tomek  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: DANĚ