Lidé si arbitrovi často stěžovali také na úvěry, transakce platebními kartami, vedení účtů a hypotéky. Kancelář finančního arbitra rovněž zaznamenala zvýšený počet dotazů v oblasti spotřebitelských úvěrů v souvislosti s plánovaným rozšířením kompetencí arbitra v příštím roce.
Stejně jako loni se i letos daří vyřešit většinu sporů smírnou cestou. "Na základě výsledků řízení před finančním arbitrem došlo ke změně některých pracovních postupů vybraných finančních institucí, kdy tyto přistoupily k úpravě vnitřních pracovních procesů i všeobecných obchodních podmínek. Tím došlo k zlepšení postavení spotřebitele a zároveň posílení jeho ochrany," uvedl Klufa.
Na arbitra se mohou občané od ledna 2003 obracet při podezření na ztrátu peněz u peněžních institucí. Podle zákona může řešit pouze spory mezi klientem a finanční institucí ohledně převodů peněz a v případě využívání elektronických platebních prostředků, zejména platebních karet.
Na arbitra se klienti obvykle obracejí až poté, co selže jednání s peněžním ústavem. Arbitr zahajuje řízení na návrh klienta. Ten jej může podat písemně formou dopisu, elektronicky na formuláři vypracovaném arbitrem, faxem nebo je možné rovněž podat stížnost přes internetové stránky finančního arbitra.
Finanční arbitr obdržel za celý loňský rok 757 podnětů, což byl v meziročním srovnání nárůst o 22 procent. Řízení před arbitrem je zdarma, každý účastník nese své náklady sám. Arbitr je financován z peněz České národní banky. Vláda ale v dubnu schválila novelu, podle které by měla být kancelář arbitra nově financována ze státního rozpočtu, konkrétně z rozpočtu ministerstva financí.