Dopravní podniky v Ústeckém kraji si na nová vozidla počkají

07.07.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Ústí nad Labem 7. července (ČTK) - Dopravní podniky v Ústeckém kraji musejí zastavit nákupy nových vozidel. Regionální rada soudržnosti (RRS), která určuje rozdělování evropských dotací, na konci června pozastavila svůj dotační program, který měl přerozdělit 486 milionů korun na nové trolejbusy a tramvaje. Rada se obávala, že by to bylo vykládáno jako nedovolená podpora, a tak program obnoví, ale už za mnohem méně výhodných podmínek.

"Výzva byla zrušena z důvodu problematického výkladu evropských legislativních předpisů souvisejících s poskytováním takzvané veřejné podpory pro nákup vozidel městské hromadné dopravy. Postup a výklad legislativy Úřad Regionální rady konzultoval s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže," řekl ČTK Vojtěch Krump z RRS. Peníze podle něj v programu zůstanou a žádat o ně bude možné až do prosince.

Dotační program se týkal podle informací ČTK čtyř bývalých okresních měst - Chomutova, Mostu, Teplic a Ústí nad Labem, jejichž dopravní podniky provozují trolejbusy a tramvaje. Na ně bylo možné získat dotaci až 92,5 procenta, zatímco teď bude možné žádat jen o 40 procent. Ve všech čtyřech městech nyní hledají způsob, jak obnovu vozidel dál financovat.

"Jsem z toho rozzlobený, máme toho už dost. Nikdy jsem evropským fondům moc nevěřil, ale teď se ukazuje, k čemu vlastně vůbec jsou. Podávali jsme žádost už podruhé a podruhé se to nerealizovalo, takže řešíme jak dál," řekl dnes ČTK primátor Teplic Jaroslav Kubera. Teplice trolejbusy kupují do svého vlastnictví a následně je pronajímá svému dopravci, kterým je Veolia.

V Teplicích chtěli do konce roku 2012 pořídit 28 nových trolejbusů, které by bez DPH stály 295 milionů korun, opravovat chtěli i zastávky. Z evropských fondů chtěli asi 56 procent nákladů, teď budou moci žádat zřejmě jen o 40 procent. To znamená hrubým přepočtem asi 47 milionů korun rozdílu, které bude město muset najít jinde. "S nákupy trolejbusů ale nepřestaneme, zatím je budeme platit ze svého," dodal Kubera s tím, že do konce roku přibudou v Teplicích čtyři nové vozy.

Podobné reakce jsou slyšet i z dalších měst. "Nechápu, co tím sledují. Je to, jako kdyby někomu dali dvě koruny a pak mu jednu sebrali, protože to byla nedovolená podpora, a přitom mu tu druhou nechají. Třeba ve Španělsku nebo Francii tyhle prostředky ještě nedávno nasávali ve velkém a nikomu to nevadilo," řekl ředitel Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova Milan Dundr.

Jeho společnost prostřednictvím mosteckého magistrátu zadala projekt za 270 milionů korun, který obnášel 11 nízkopodlažních tramvají klasické podvozkové koncepce a rekonstrukci kolejí i zastávek. "Co s tím budeme dělat dál, to se rozhodneme až po komunálních volbách, jestli do toho i s tou čtyřicetiprocentní podporou vůbec půjdeme," dodal.

V podobné situaci je i Dopravní podnik města Ústí nad Labem, který musel kvůli zrušené dotaci vzdát nákup 16 nových trolejbusů a nového odbavovacího systému, obojí dohromady za 235 milionů korun a až z 85 procent hrazené z dotací. Podle neověřených informací se o dotace ucházela i chomutovská radnice, nikdo kompetentní ale dnes její účast potvrdit nedokázal.

Jeden nový nízkopodlažní trolejbus stojí podle odborníků oslovených ČTK od osmi milionů korun výš. Rekonstruovaná tramvaj klasické stavby vyjde zhruba na 20 milionů, zcela nové článkové vozidlo ještě jednou tolik.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK