"Do doby, než se detailně seznámím s možnostmi financování drah, jsem požádal o jejich pozastavení. Lze se totiž domnívat, že státní obligace by byly levnější než samotné dluhopisy drah," vysvětlil Bárta.
Podle něj může dopravce v přípravě dluhopisů pokračovat, ale nesmí dělat "nezvratné kroky". "Potřebujeme čas pro toto zásadní koncepční rozhodnutí," uvedl nový ministr.
"Pozastavení dluhopisů nám nečiní v současnosti žádné problémy, protože jsme plánovali jejich vydání až na konec roku," řekl šéf ČD Petr Žaluda.
Podle MfD může být zkomplikování vydání obligací mstou za nedávné odvolání šéfa ČD Cargo Josefa Bazaly, který se netají dobrými vztahy s ministrem financí Miroslavem Kalouskem (TOP 09).
První dluhopisy vydaly dráhy už koncem loňského roku, emise v objemu dvou miliard korun byla ale určena jen domácím investorům.
České dráhy letos vypíší výběrová řízení na dodávku nových či zmodernizovaných vlaků v rekordní hodnotě 16 miliard korun. Kupují například nové pantografy City Elefant, motorové vozy Regionova nebo vagony pro rychlíky.