České firmy podle autorů průzkumu potvrdily zkušenost, že krize je nejlepší období pro inovace a odvážné kroky. Mnohé z nich se tak dokázaly prosadit v oblastech, kam by se v době konjunktury přes konkurenci globálních korporací sotva probojovaly. Z toho pramení i optimistické hodnocení českých podnikatelů ve srovnání s konkurencí. Na škále od jedničky do desítky, kdy jednička je nejlepší pozice ve vztahu ke konkurenci, se většina majitelů vidí mezi jedničkou a čtyřkou.
"Optimismus českých společností je paradoxně do značné míry výsledkem hospodářské krize. Řada těchto společností již před krizí hospodařila rozumně a krizi využila jako příležitost omezit zbytečné náklady, zamyslet se nad podstatou svého podnikání a uvědomit si dlouhodobé zdroje hodnot. Nyní jsou připraveny na budoucí růst a expanzi,“ uvedl vedoucí partner PwC ČR Jiří Moser.
České podniky v rukou soukromého majitele zpravidla mají střednědobou písemnou strategii. Dalo se očekávat, že více vlastníků bude svůj podnik řídit spíše intuitivně, nicméně zdá se, že formalizace řízení v českých podnicích se přinejmenším na strategické úrovni blíží západoevropským standardům. Téměř dvě třetiny českých podniků mají písemně zpracovanou strategii svého rozvoje, a to nejčastěji pro horizont tří let.
Průzkum PwC ukázal na to, že největší motivací k podnikání je pro české vlastníky touha po svobodě v rozhodování a vášeň pro předmět podnikání. Až za těmito silně osobními motivy se umístily faktory jako zajištění osobních či rodinných financí či úspěch a prestiž.
Řada českých firem a jejich majitelů je poměrně mladá, a o předání podniku proto podle PwC ještě neuvažuje. Jen 16 procent zvažuje změnu vlastnické struktury v příštích dvou letech. V delším časovém horizontu očekává změnu vlastnické struktury téměř polovina respondentů. Z vlastníků, kteří o předání svého podniku uvažují, preferuje většina buď prodej strategickému investorovi (39 procent), nebo nástupnictví v rodině (35 procent).
Průzkum upozornil na to, že jen třetina vlastníků má připravený plán pro převzetí podniku pro případ nenadálé situace, například pokud by vážně onemocněli či náhle zemřeli."Neexistence plánu pro případ krizové situace je poměrně rizikovým faktorem, jak pro podnik samotný, tak pro nejbližší příbuzné vlastníka. Také nejasná představa o tom, jak vlastník hodlá s podnikem v budoucnosti naložit, může ve střednědobém horizontu představovat i značnou míru nejistoty pro potenciální nástupce, management i zaměstnance podniku,“ varovala partnerka PwC Audit Věra Výtvarová.
Průzkum PricewaterhouseCoopers ČR se uskutečnil v březnu až květnu 2010 a odpovědělo v něm 40 představitelů, v 90 procentech vlastníků nebo generálních ředitelů, českých soukromých firem. Tři čtvrtiny dotazovaných společností měly v roce 2009 obrat 250 milionů až dvě miliardy Kč. PwC poskytuje auditorské, daňové a poradenské služby pro všechna odvětví ekonomiky.