ČEZ již na začátku roku informoval, že vyčlení elektrárnu Chvaletice do samostatné akciové společnosti. Firma chce prodejem či směnou Chvaletic vyřešit situaci velkých nepánevních elektráren, jejichž fungování výrazně ovlivňují rostoucí náklady na palivo a povolenky CO2 i větší důraz na životní prostředí.
"V rámci širokého portfolia elektráren musí ČEZ s ohledem na obchodování s povolenkami CO2 posilovat v oblasti bezemisních zdrojů. Proto se orientuje na jaderné i plynové zdroje," sdělil tehdy Kříž.
Firma od počátku devadesátých let intenzivně hledala cesty, jak vysoké provozní náklady Chvaletic snížit. Proto například v roce 1996 ukončila dražší dopravu uhlí do elektrárny z Lovosic po Labi a přešla na železnici.
Elektrárna Chvaletice je asi dvacet kilometrů na západ od Pardubic u hlavní železniční trati Praha - Česká Třebová. Celkový instalovaný výkon 800 MW tvoří čtyři 200MW bloky. Elektrárna byla postavena v letech 1973 až 1979 na území bývalých Mangano-kyzových závodů, v nichž tehdy končila těžba pyritu.
Podle Lidových novin by elektrárna Chvaletice mohla být předmětem dalšího kola výměn aktiv mezi velkými energetickými skupinami na českém trhu. Možnými zájemci jsou údajně Energetický a průmyslový holding (EPH) a skupina Czech Coal.