"Společnost Mexicana 2. srpna dobrovolně předložila návrh na zahájení řízení Concurso podle mexického zákona o reorganizaci," uvedly aerolinky v materiálech pro konkurzní soud v New Yorku. Insolvenční zákon v Mexiku se nazývá Concurso Mercantil.
Firma se ještě snažila se zástupci pilotů a palubního personálu dohodnout na ústupcích, jejichž smyslem bylo udržet podnik v chodu, nebylo ale v silách managementu zajistit si podporu. "Mexicana teď čelí finančním a provozním problémům," píše se v materiálech.
U soudu v Mexiku aerolinky podaly žádost o restrukturalizaci už v pondělí. Podle mexického zákona firma nemusí činnost přerušit, a může tedy pracovat na restrukturalizaci, i když bude dál létat.
Management navrhoval, že pilotům sníží platy o 41 procent a palubnímu personálu o 39 procent. Plán rovněž předpokládal, že firma propustí zhruba 40 procent zaměstnanců. Hlavním argumentem bylo, že mzdové náklady podniku jsou vysoko nad celosvětovým průměrem pro toto odvětví.
Piloti i palubní personál návrh managementu odmítli s tím, že snížení platů akceptovali už v roce 2006. Tím prý podniku ušetřili asi 35 milionů dolarů ročně. Finanční problémy, s nimiž se Mexicana potýká, jsou podle nich výsledkem špatného řízení firmy.
Společnost Mexicana létá do více než 65 destinací v Mexiku i zahraničí. Aerolinky zajišťují lety například do Spojených států, Kanady, zemí Latinské Ameriky i do Evropy. V loňském roce firma přepravila 11,1 milionu cestujících.