Silnice I/9 je jednou z 12 silničních staveb, které se ministerstvo dopravy rozhodlo z úsporných důvodů zastavit, u další tří projektů zastavilo přípravu. Silnice na Českolipsku je přitom ve vysokém stupni rozestavěnosti, podle informací z libereckého závodu Ředitelství silnic a dálnic je současná etapa z 80 procent hotova, do provozu měla být uvedena na začátku příštího roku. Stavbu přesto opustí bagry. Bárta dnes v Liberci připustil, že ze strany dodavatelů mohou kvůli tomu hrozit žaloby či arbitráže. "Nemáme ale jinou možnost," řekl.
Přeložka silnice I/9 je pro region klíčová - má odvést tranzitní dopravu mimo zastavěná území a odlehčit přetížené silnici mezi Novým Borem a Českou Lípou, které se přezdívá silnice smrti. Dopravní nehody tam jsou na denním pořádku a výjimkou nejsou ani smrtelné následky. Výstavba obchvatu se připravovala několik let a její zastavení nikdo nečekal. "Hlavně kamionová doprava tak bude i nadále zatěžovat střed našeho města. Již před letními prázdninami jsme přitom ministerstvo dopravy a žádali o podporu této stavby," řekla Moudrá.
Práce na obchvatu začaly už před dvěma lety rekonstrukcí mimoúrovňové křižovatky v Okrouhlé na Českolipsku. Další etapou stavby byla právě mimoúrovňová křižovatka v Sosnové, která začala v loňském roce. Stavba za bezmála 800 milionů korun by měla dopravu směrem na Českou Lípu rozdělit na tranzitní, kterou odvede mimo město, a na běžnou dopravu v původní trase. "Kdy ji bude možné dokončit není jasné," řekl dnes ČTK ředitel libereckého ŘSD Josef Jeníček.
Nová silnice měla po dokončení výrazně odlehčit hlavně spojnici mezi Českou Lípou a Novým Borem, po níž denně projede až 16.000 automobilů. Deset kilometrů dlouhý obchvat za pět miliard korun měl být dokončen kolem roku 2016. Kvůli zastavení stavby není teď jasné kdy, a zda vůbec bude dokončen. V nedohlednu je také dokončení lepšího spojení mezi Libercem a Jabloncem. Pokračovat budou pouze stavby spolufinancované z evropských fondů jako je silnice I/35 z Bílého Kostela do Hrádku nad Nisou a silnice I/13 na Frýdlant.