Brazilská TAM a chilská LAN stvoří latinskoamerický letecký kolos

14.08.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Sao Paulo/Santiago de Chile 14. srpna (ČTK) - Přední brazilská letecká společnost TAM a její chilský protějšek LAN předložily v pátek návrh dohody o vzájemné fúzi. Spojením obou firem by vznikl největší letecký přepravce v Latinské Americe a 11. na světě se 46 miliony pasažéry ročně.

Spojená společnost se má jmenovat LATAM Airlines Group a vzniknout výměnou akcií v hodnotě asi 2,7 miliardy dolarů (52,6 miliardy Kč). Dominance na latinskoamerickém trhu nové firmě umožní globálně konkurovat v době, kdy své aktivity spojuje několik dalších významných leteckých společností. Hraje se také o pozice v regionu, který nyní patří k nejdynamičtějším trhům letecké přepravy na světě.

"Nacházíme se v klíčovém období. Po celém světě dochází v letectví ke konsolidaci a my jsme na to připraveni," řekl podle agentury Reuters generální ředitel LAN Enrique Cueto, který se stane šéfem LATAM. Předsedou správní rady bude nynější místopředseda TAM Mauricio Rolim. Podle Cueta by závazná dohoda mohla být podepsána do tří měsíců.

Dohoda umožní oběma firmám zachovat lety pod vlastním jménem pod střechou holdingové společnosti. Takovéto "spojení rovných" by mělo zmírnit možné právní a politické překážky fúze v obou zemích. Brazilské zákony zakazují cizincům vlastnit na domácích leteckých společnostech více než 20 procent, pokud však bude výměna akcií realizována, získá mnohem ziskovější LAN na brazilském partnerovi asi 73 procent.

Zpráva o fúzi přichází v době, kdy miliony Latinoameričanů díky silnému ekonomickému růstu bohatnou a začínají pravidelně využívat letecké dopravy. "Rozvojové trhy, zejména v latinskoamerickém regionu, zažívají rychle rostoucí poptávku. Nastal čas, abychom toho využili," řekl Cueto.

Soutěž o cestující a pozice na trhu se však v oblasti zvyšuje. Loni vytvořila kolumbijská Avianca velkého regionálního aktéra spojením se salvadorským přepravcem Taca. TAM v poslední době trpěla ztrátami pod tlakem konkurence domácích nízkonákladových linek.

Aktivity obou firem by se měly vhodně doplňovat. LAN má silnou pozici v jiných jihoamerických zemích jako Argentina a Peru, zatímco TAM provozuje vysoce ziskové linky do Evropy.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK