Zařízení, které využívá speciální železniční variantu signálu GSM, bude sloužit pro komunikaci strojvůdců s dispečerem i strojvůdců mezi sebou. Signálem GSM-R jsou pokryty hlavně koridorové tratě. Až polovinu nákladů hradí dopravcům Evropská unie.
"Výběrová řízení vyhlašujeme po konzultaci s ministerstvem dopravy, kvůli dotační podpoře unie musíme dodržet některé termíny," uvedl mluvčí Českých drah (ČD) Petr Šťáhlavský. Dráhy prý tak neobešly rozhodnutí ministra dopravy Víta Bárty, který ve svém resortu zakázal až do odvolání vypisování výběrových řízení. Bárta připustil, že povolí tendry, které "jsou urgentní".
Stejné GSM zařízení jako České dráhy poptává i jejich dceřiná společnost ČD Cargo. Vypsala tendr na osazení 197 lokomotiv, hodnotu zakázky odhadla na 90 milionů korun. Podle Šťáhlavského mají obě společnosti vybaveny GSM-R dohromady asi 160 lokomotiv. Jen samotné ČD mají celkem téměř 1900 hnacích vozidel.