SMS můžou i vydělávat

02.01.2003 | , Konexe.com
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Mobilní telefony jsme si oblíbili. Zvláště pak posílání smsek. Za loňský rok jsme jich v České republice poslali téměř 2 miliardy, což nás řadí hned na druhé místo za Německo. Ale ani zbytek západního světa rozhodně nestojí opodál. Bylo pouze otázkou času, kdy někdo tuto popularitu využije k reklamním účelům.

Před dvěma lety tak ve světě vznikla nová marketingová disciplína - mobilní marketing. Jednou z jeho úspěšných podob je i posílání vyžádané reklamy na mobil.

S některými formami mobilního marketingu, tedy marketingu (komunikace se zákazníkem) via mobilní telefon, už jste se pravděpodobně setkali. Přes mobil můžete hlasovat, soutěžit, získávat informace o produktech a službách, nebo si třeba objednat taxi či pizzu. Za hranicemi naší republiky, například ve Velké Británii, Německu či Japonsku, mají s touto formou komunikace se zákazníkem výborné zkušenosti, obchod s SMS kvete.
V roce 2000 šlo ve VB do m-marketingu 4 miliony liber. Podle předpovědi výzkumné agentury Allegra Strategies by měl do roku 2005 tento objem vzrůst na 439 milionů liber! Tak dramatický nárůst má jasné pozadí. Marketing přes mobilní telefony přináší na jedné straně informace a zábavu uživatelům, na druhé straně výhodný obchod inzerentům. To je také důvod, proč se portfolio m-marketingových služeb tak rozšiřuje. Nejnovějším přírůstkem jsou komerční SMS.

Nový reklamní nástroj
Jak reklamní SMS vlastně fungují a co komu mohou přinést? Uživatel mobilního telefonu získá především užitečnou službu. Při registraci u firmy, která komerční SMS rozesílá, si vybere, jaké informace jej zajímají, a pak dostává reklamu z této oblasti. Například automobilista dostane zprávu typu: Tento týden Natural 95 u Vaší nejbližší čerpací stanice XY, pouze za 22 Kč. Hudební fanoušek zase nabídku: Prvních sto návštěvníků s touto SMS, vstup na koncert U2 zdarma. Většina m-marketingových providerů navíc nabízí za příjem komerčních zpráv i odměnu. Nečastěji ve formě peněz - podílu ze zisku.
I do Čech se s tímto systémem dostal nový direct-marketingový nástroj. Inzerent získá možnost svoji reklamu přesně a účinně cílit. Jak dle profilu uživatele, tak podle lokality a času. Podle zkušeností ze zahraničí víme, že reklamní textové zprávy představují velmi efektivní a zároveň ekonomický nástrojů, jak oslovit zákazníky. A to nejen pro velké reklamní zadavatele, ale i pro menší podnikatele a živnostníky.
Například majitel restaurace může nabízet zaměstnancům z okolí jeho podniku výhodná polední menu. Kadeřnický salon zase zvýhodněné služby ženám z okolí. 

První české zkušenosti
V Česku se reklama na mobilech objevuje od letošního podzimu. Firmou, která zde službu podle výše popsaného modelu provozuje, je MobilJAM (www.mobiljam.cz). V posledních měsících zrealizoval několik desítek druhů kampaní. Uživatelé mohli soutěžit o lístky do kina, získat kartu se zamykáním od eBanky, výukové CD-ROMy LANGmaster s extra vánoční slevou, zajít si na Gambrinus, na zmrzlinu, do kosmetických salonů či na koncerty J.A.R., Chinaski a podobně. Za doručenou zprávu platí uživatelům 0,50 Kč.
Budoucnost mobilního marketingu můžeme po několika měsících provozu zatím jen odhadovat. "Čekáme setrvalý nárůst poptávky po našich službách. Dobré ohlasy máme jak od velkých zadavatelů, tak z regionů," říká Pavel Doležal, CEO MobilJAM. Pravdou je, že odborníci tomuto novému odvětví věří. Například Tomáš Hájek, výkonný ředitel Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu (ADMAZ), v rozhovoru pro týdenník Marketing&Media říká: "Nejnovějším trendem jsou SMS. Je to nový obor, který jistě začne nabývat na významu."
Jestli se u nás reklamní SMS a m-marketing obecně stanou tak úspěšnými jako třeba ve Velké Británii, teprve uvidíme. Jedno je ale jisté. Mobilní marketing má co nabídnout všem stranám.

Autor článku

Ondřej Čihař  

Články ze sekce: MAKRODATA A EU