Do nového roku vstoupily některé banky s novými sazebníky, které nám oznamují zdražení vybraných bankovních služeb. Banky se snaží přinutit své klienty k obsluze účtů prostřednictvím některého z kanálů přímého bankovnictví a snížit tak náklady na obsluhu klientů na přepážkách. Nejvyššími poplatky jsou tedy zatíženy operace prováděné klienty přímo na pobočkách.
Největší zdražení pro své klienty přichystala Česká spořitelna. Rozhodně ale nezůstala jediná. Od nového roku přišla se změnami v cenách také Živnostenská banka, Union banka, ČSOB i Raiffeisenbank. Ostatní banky se zatím ke zdražování v novém roce nepřipojily. Může ale být jen otázkou času, kdy tak učiní také.
Sazebníky všech bank mají jedno společné, a to zvýhodnění služeb přímého bankovnictví a naopak znevýhodnění hotovostních operací a služeb poskytovaných na pobočkách. Zejména Česká spořitelna zaútočila na klienty, kteří provádějí své bankovní operace na přepážkách. Nejvýrazněji se to samozřejmě projevilo u výběru hotovosti přímo na pobočkách - místo 15 korun, zaplatí klienti nyní až třikrát více, tedy 45 korun pokud jde o výběr do deseti tisíc korun. U částek vyšších zůstává stále 15 korun. Na druhou stranu však banka zvýhodňuje osoby starší 65 let. Ti zaplatí za výběr hotovosti vždy 15 korun bez ohledu na výši výběru. Všichni klienti České spořitelny zaplatí od nového roku také o dvě koruny více za výběr z bankomatu. Cena této služby se totiž zvýšila ze 4 na 6 korun při výběru z vlastního bankomatu. Pokud však klient vybírá peníze z bankomatu cizí banky, zaplatí nyní 25 korun plus 0,5 procenta z vybírané částky místo loňských 20 korun plus 0,5 procenta.
Podražily nejen výběry hotovosti, ale i samotná správa peněz bankou. Za správu účtu ovládaného telefonicky nebo přes internet zaplatí klient měsíčně 15 korun. Ale ti, kteří chodí přímo na pobočku a nemají zřízenou službu přímého bankovnictví, zaplatí 20 korun. Tedy o sto procent více, než loni. A pokud si svůj výpis z účtu vyzvedává klient na pobočce, zaplatí za něj letos 45 korun (loni 30 Kč).
Ale jak již bylo řečeno, také ostatní banky se připojily ke změnám. Dalším z těchto finančních ústavů je Živnostenská banka. Nejen že některé poplatky pozměnila, ale dokonce zavedla i nové. Zdražení se týká převážně rušení a změny trvalých příkazů. Změna a zrušení trvalého příkazu na pobočce stojí dnes 30 korun místo dosavadních 10 korun. Ta samá operace podaná elektronicky stojí 15 korun, zatímco dosud byla jen za 5 korun. Nově můžete v sazebníků Živnostenské banky najít například poplatek za urgentní došlou platbu z jiné banky - 4 Kč, za neprovedení platebního příkazu z důvodu nedostatku peněz na účtu - 100 Kč, a také za nepovolený debetní zůstatek - 200 Kč první upomínka, 300 Kč výzva, 500 Kč upomínka před žalobou.
Ani Union banka nezůstala stranou. Došlo ke zdražení všech výběrů peněz z účtu. Za výběr hotovosti na přepážce zaplatí její klienti 25 korun místo dosavadních 15 korun. Také výběr z bankomatu je dnes dražší. Ještě loni mohli klienti Union banky vybírat z vlastních bankomatů peníze zdarma. Dnes však již zaplatí 5 korun. A při výběru z bankomatu společnosti MUZO 10 korun namísto 5 korun.
K menším úpravám v sazebníku přistoupila také ČSOB. Od prvního ledna 2003 je zpoplatněna služba GSM Banking, která bude měsíčně stát klienta 60 korun. Dosud byly na tuto službu uvaleny cenové prázdniny a tudíž byla zdarma. Pokud má však klient současně s GSM Bankingem zřízenou i službu ČSOB Homebaning 24, zaplatí o celých 40 korun méně, tedy 20 korun měsíčně. A navíc za každou zaslanou SMS zprávu o aktuálním stavu účtu či jeho historii zaplatí poplatek ve výši 1,50 Kč.
Další z bank, které změnily cenu svých služeb, je Raiffeisenbank. Také tato banka změnou cen nutí své klienty k obsluze účtu prostřednictvím kanálů přímého bankovnictví. Při zadávání platebního příkazu na pobočce zaplatí klient 20 korun místo loňských 10 korun. Výpis z účtu předaný na přepážce banky stojí dnes již dokonce 50 korun, zatímco loni stál 30 korun. Dražší je také výběr hotovosti na přepážce. Jeho cena se oproti loňsku zvýšila o pět korun na 30 Kč.