"Díky hospodářskému zpomalení pozorujeme, že spotřebitelé pokračují v přechodu k jemně řezanému tabáku a k nejlevnějším značkám cigaret, jejichž podíl je nyní odhadován na téměř 70 procent celkového cigaretového trhu v České republice," uvedl předseda představenstva a generální ředitel Philip Morris ČR Alvise Giustiniani. "Navíc dle vyjádření celní správy Česká republika také zažívá trend přechodu kuřáků do černého trhu s cigaretami," dodal.
Tržní podíl společnosti na českém trhu podle agentury AC Nielsen v prvním pololetí meziročně poklesl o 1,8 procentního bodu na 54,3 procenta.
Firma v období od začátku roku do konce června v Česku prodala 4,94 miliardy kusů cigaret, o 6,3 procenta méně než ve stejném období roku 2009. Česká pobočka koncernu zastřešuje podnikání společnosti v ČR i na Slovensku.
Prodej na Slovensku stagnoval na 1,84 miliardách kusů. Celkový trh cigaret na Slovensku přitom dle interních odhadů Philip Morris klesl o 4,8 procenta na 3,5 miliardy kusů. Firma vyvezla 6,84 miliardy kusů cigaret, o šest procent více než v prvním pololetí loňského roku.
"Z důvodu pomalého ekonomického oživení předpokládáme do konce roku pokles trhu cigaret s vybíranou spotřební daní v České republice i na Slovensku," řekl finanční ředitel firmy Daniel Gordon.
Loni prodala firma v Česku skoro 11 miliard cigaret. Její konsolidované tržby se meziročně zvýšily o dvě miliardy Kč na 11,7 miliardy Kč. Čistý zisk vzrostl o 48 procent na na 2,5 miliardy korun.