nových zaměstnanců a chtěla by přijmout několik desítek specialistů na
marketing a programování. Uvedla to dnes agentura AP, podle které se Google
v Číně snaží zastavit pokračující propad podílu na trhu internetového
vyhledávání. Ve středu to bude přesně půl roku, co se Google po neshodách s
čínskými úřady rozhodl Čínu opustit.
Google přestal začátkem roku obsah vyhledávání na svém čínském webu
filtrovat, uživatelé z kontinentální Číny se ale mohou připojit k čínskému
Googlu z Hongkongu. Ten má v rámci Číny status zvláštní administrativní
oblasti a obsah vyhledávání nefiltruje. Díky tomu si Google udržel pozici
druhého největšího vyhledávače v Číně.
Přístup na web Googlu v Hongkongu je ale čas od času blokován a část lidí
už ztratila s Googlem trpělivost. Většinou odcházejí k čínským alternativám
a převážně ke společnosti Baidu. Ta je obdobou Googlu a na čínském trhu
měla vždy dominantní postavení.
I když Google na jaře z Číny odešel, nechal tam vývojové centrum a oddělení
prodeje reklamy. Propaguje tam i svůj operační systém Android, který
využívají takzvané chytré mobilní telefony. Firma uvedla, že chce v Číně
přijmout minimálně 40 nových zaměstnanců.
"Tým našich specialistů v Pekingu a Šanghaji se dál zaměřuje na to, aby
naše služby v Číně neustále inovoval," odpověděl Google na zaslané dotazy.
Fanoušci Googlu v Číně tak doufají, že Google by mohl svůj čínský web opět
plně zprovoznit, ačkoli firma sama nic takového nenaznačila. Žádná reklama
Googlu v Číně ale nedává jeho nynější snahy do souvislosti s čínským webem
google.cn.
"Signál, že Google začíná přijímat zaměstnance, by mohl znamenat, že se
trochu pohnuli v jednáních s vládou," řekl prezident konzultační
společnosti Analysys International Edward Wu.
Google odchod z Číny avizoval už v lednu, kdy uvedl, že se nechce dál
podílet na cenzuře vyhledávání, jak požaduje vláda. Jako důvod uváděl také
to, že se jeho stránky staly několikrát terčem útoku hackerů, který zřejmě
pocházel z čínského území.
Kritici Google tvrdí, že firma nedokázala držet krok s čínským rivalem
Baidu, a proto odešla. Tuto interpretaci Google vždy odmítal, někdejší šéf
čínské součásti Google Kchaj-fu Le-e ale nedávno listu Financial Times
řekl, že Google v Číně neudržel technologický náskok.
Čína má největší internetový trh na světě podle počtu uživatelů. Celkem
jich je více než 420 milionů. Společnost Analysys uvádí, že Google měl ve
druhém čtvrtletí na trhu internetového vyhledávání v Číně podíl 24,2
procenta, zatímco v prvním čtvrtletí to bylo 30,9 procenta. Prakticky celá
ztráta podílu šla ve prospěch Baidu, jehož podíl vzrostl asi na 70 procent
z předchozích 64,2 procenta v prvním čtvrtletí.
Google zatím nechce sdělit, jak si v Číně skutečně stojí. Analytici však už
dříve upozornili, že Čína se na celkových tržbách Googlu podílí z menší
části. Letos by měly tržby Googlu dosáhnout až 28 miliard dolarů, z toho v
Číně by to podle odhadů mělo být 250 milionů až 600 milionů dolarů.