Cílem navržené úpravy je zvýšit důchody v zákonem stanoveném termínu a zákonem předepsanou formou, tj. nařízením vlády. V pravidelném termínu byly důchody zvýšeny naposledy od ledna 2009. Pro zvýšení důchodů od ledna 2010 činilo minimální zvýšení stanovené podle zákona 0,9 % a nedošlo tedy k naplnění 2 % podmínky pro povinné provedení valorizace. Vláda se proto v souladu se svými úspornými kroky rozhodla nezvyšovat důchody od ledna 2010. Očekávaný mírný růst cen vytvářel vhodné prostředí pro možnost uplatnění tohoto přístupu bez tíživých sociálních dopadů. Od roku 1990 byly tak roky 2002 a 2010 jedinými roky, ve kterých se důchody nezvyšovaly.
MPSV navrhuje zvýšit základní výměru důchodů o 60 Kč na 2 230 Kč a procentní výměru každého důchodu přiznaného před 1. lednem 2011 o 3,9 % procentní výměry náležející před zvýšením. Při takovémto zvýšení důchodů se průměrná výše samostatně vypláceného starobního důchodu zvýší o 371 Kč měsíčně na 10 494 Kč, tj. o 3,66 %. Reálná hodnota průměrného samostatně vypláceného starobního důchodu se v roce 2011 meziročně zvýší o 0,2 % a dosáhne 112,1 % reálné hodnoty samostatně vypláceného starobního důchodu v roce 1989. V roce 2011 povede navržené zvýšení důchodů ke zvýšení výdajů v kapitole Ministerstva práce a sociálních věcí o 12 410 mil. Celkový finanční dopad (tj. včetně výluhových příspěvků) na státní rozpočet bude v roce 2011 činit 12 899,2 mil. Kč.
Zvýšení důchodů od ledna 2011 je podle zákona třeba stanovit tak, aby u průměrného starobního důchodu činilo částku odpovídající nejméně 100 % růstu indexu spotřebitelských cen zjištěného v období srpen 2008 (měsíc následující po posledním měsíci období pro zjišťování růstu cen použitého při předchozím zvýšení důchodů podle nařízení vlády č. 363/2008 Sb.) až červenec 2010 a dále též o částku odpovídající nejméně jedné třetině růstu reálné mzdy zjištěného za roky 2008 a 2009.
V období od srpna 2008 do července 2010 se index růstu cen vypočtený podle § 67 odst. 9 zákona zvýšil o 2,2 % (2,2124). Růst reálných mezd za roky 2008 a 2009 vypočtený podle § 67 odst. 9 zákona dosáhl 4,1 % a z tohoto růstu je pro valorizaci nutné zohlednit nejméně 1/3. Zvýšení průměrného starobního důchodu vypláceného samostatně tedy má činit nejméně 3,6 % (1,022124 x 1,013667 = 1,0360934). Vzhledem k tomu, že toto zvýšení stanovené podle pravidel zákona činí více než 2 % je podle § 67 zákona nutné, důchody zvýšit v pravidelném termínu od ledna 2011.
Cílem navržené úpravy je zvýšit důchody v zákonem stanoveném termínu. Podle § 67 zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon) se vyplácené důchody zvyšují od splátky důchodu splatné v lednu (v pravidelném termínu), pokud zvýšení důchodů stanovené podle pravidel obsažených v odstavci 4 tohoto ustanovení činí aspoň 2 %. Protože tato zákonná podmínka nebyla naplněna pro zvýšení důchodů od ledna 2010, byly důchody zvýšeny naposledy od ledna 2009.
Od ledna 2011 se navrhuje zvýšit o 3,9 % též příplatky k důchodu podle nařízení vlády č. 622/2004 Sb., o poskytování příplatku k důchodu ke zmírnění některých křivd způsobených komunistickým režimem v oblasti sociální, ve znění nařízení vlády č. 405/2005 Sb., a podle zákona č. 357/2005 Sb., o ocenění účastníků národního boje za vznik a osvobození Československa a některých pozůstalých po nich, o zvláštním příspěvku k důchodu některým osobám, o jednorázové peněžní částce některým účastníkům národního boje za osvobození v letech 1939 až 1945 a o změně některých zákonů, přiznané před 1. lednem 2011. Příplatky se zvýší od splátky důchodu, s nímž se vyplácejí, splatné po 31. prosinci 2010.