Ženeva, 5. října 2010 – Nejlepším rodinným podnikem roku se stala brazilská firma Odebrecht, která se zabývá stavebnictvím, strojírenstvím a petrochemickou výrobou. Zvítězila v 15. ročníku ceny IMD-Lombard Odier Global Family Business Award, jejíž výsledky byly vyhlášeny na 21. Summitu mezinárodní organizace rodinných podniků Family Business Network International, který se konal 1. října v Chicagu.
Ocenění uděluje Lombard Odier Darier Hentsch & Cie, jedna z největších privátních bankovních společností v Evropě, společně s přední mezinárodní obchodní školou IMD. Bývá považováno za nejvýznamnější světové ocenění pro nejlépe fungující rodinné podniky. Oceňuje způsob, jakým se jim daří skloubit rodinné a podnikatelské zájmy, spojovat tradici a inovace a zároveň být přínosem pro místní komunitu. Vyhlášení výsledků rovněž vytváří prostor pro rodinné firmy ke sdílení zkušeností a diskusi o ekonomické situaci.
Již 15 let toto ocenění získávají uznávané rodinné podniky z mnoha oborů, včetně firem jako je LEGO, Hermes, Barilla nebo Yazaki Corporation.
Letos porota vybrala firmu Odebrecht s ohledem na jednotný přístup, kterým se řídí její veškeré aktivity a kulturní a etické hodnoty, na kterých její činnost staví. Odebrecht vlastní podíly v mnoha firmách, jejichž manažeři, označovaní za „důvěryhodné partnery“, prosazují klíčové principy, které firma vyznává. Odebrecht vystupuje jako společenství podnikatelů, jež spojuje dlouhodobá vize a zaměření na spokojenost zákazníků, výnosnost, osobní rozvoj a především reinvestice zisku s cílem generovat nové pracovní příležitosti a podporovat rozvoj místních komunit. Udělené ocenění zohledňuje i ambiciózní a vizionářskou strategii diverzifikace a internacionalizace, díky níž skupina dosáhla výborných hospodářských výsledků a výjimečného růst navzdory hospodářské krizi: za uplynulé desetiletí vzrostly výnosy skupiny Odebrecht z 4,2 miliardy USD v roce 2000 na 23,3 miliardy v roce 2009 a počet zaměstnanců z 21 000 na 87 000.
„Patnáct let analýz trhu nám ukázalo, že rodinné podniky jsou obecně stabilnější a úspěšnější než jejich konkurenti díky dlouhodobé vizi, lidským hodnotám a bezpříkladnému duchu inovace, ale také díky schopnosti riskovat. To je něco, co si veřejně obchodovatelné společnosti nemohou dovolit a co dává rodinným podnikům skutečnou konkurenční výhodu. Odebrecht Group je toho skvělým příkladem,“ říká profesor Dominique Turpin, prezident IMD.
Rodinná firmy jsou nejstarším a nejrozšířenějším modelem podnikání ve světě. Jsou významným zdrojem příjmů, zaměstnanosti a daňových výnosů a hrají proto zásadní úlohu v hospodářském systému. Často stojí jako vzor z hlediska dlouhodobého růstu, profitability, stability a schopnosti přežít v krizových dobách.
Thierry Lombard, Managing Partner společnosti Lombard Odier Darier Hentsch & Cie a předseda Mezinárodní organizace rodinných podniků (FBN-I) vysvětluje: „Již 15 let udělujeme toto ocenění, abychom podtrhli neocenitelnou roli a zásadní – i když často nedoceňovaný – přínos rodinných podniků pro světovou ekonomiku, protože v jednotlivých zemích mohou tvořit 60 % až 90 % národního hospodářství. Jakožto představitel šesté generace privátních bankéřů v naší formě věřím, že rodinné podniky zůstanou jedním z nejdůležitějších motorů naší ekonomiky, který bude pohánět růst a pokrok po mnoho generací.“
Ekonomická váha tohoto modelu podnikání dále celosvětově poroste vzhledem k vlivu rodinných podniků jako je Odebrecht na rozvíjejících se trzích (tzv. BRIC – Brazílie, Rusko, Indie, Čína). V Evropě a Spojených státech je 60 % firem v rukou rodinných struktur, zatímco v Jižní Americe, Asii a na Blízkém východě to je až 90 %. Nanejvýš důležité je proto sdílení nejlepší praxe a zviditelnění úspěchů, jakých jsou rodinné podniky schopné dosáhnout díky své specifičnosti. A právě to jsou i cíle ocenění IMD-Lombard Odier Global Family Business Award.
Ocenění je vyrobeno z křišťálu ve tvaru stromu – symbolu rodinného podnikání. Je darem rodiny Scheufele, majitelů firmy Chopard, která jej vyrobila ve svých dílnách a je další, příkladem celosvětově úspěšné rodinné firmy.