Nezvládnutí reputačního rizika může mít pro banku fatální následky

14.10.2010 | , Finance.cz
ÚČTY A SPOŘENÍ


perex-img Zdroj: Finance.cz

V posledních letech se v bankovnictví stává trendem řízení reputačního rizika. Udržení dobrého jména banky je totiž pro její úspěch klíčové.

K tomu, aby banka mohla být na trhu úspěšná, musí si vybudovat a udržet dobré jméno. Nebo naopak, musí se vyvarovat špatné pověsti nebo negativnímu vnímání ze strany ostatních subjektů, tj. klientů, obchodních partnerů, akcionářů, investorů, věřitelů, tržních analytiků, regulátorů a dalších.

Nezbytnost dobré reputace si banky plně uvědomují, a proto se zaměřují na řízení reputačního rizika. Jedná se o riziko ohrožení dobré pověsti (jména) banky, nebo také riziko ztrát z důvodu nižší (zhoršené) reputace banky. V rámci kategorizace rizik se lze setkat s jeho zahrnutím mezi operační rizika.

Na reputační riziko lze pohlížet jako na riziko vyplývající z ostatních rizik (tj. rizika úvěrového, likvidity, operačního nebo rizik tržních), nebo jako na úplně samostatnou kategorii rizik.

Čtěte také:

Protože je reputační riziko velice obtížné měřit (kvantifikovat), jsou pro jeho řízení využívány metody analýzy scénářů.

Pro efektivní řízení reputačního rizika je nutné určit potenciální zdroje reputačního rizika, příčiny vzniku tohoto rizika a určit rizikové faktory. Postup řízení reputačního rizika lze rozdělit do tří fází:


  • identifikace rizikových faktorů,
  • návrh možných scénářů vývoje těchto faktorů,
  • strukturování akčních plánů s cílem eliminovat dopad reputačního rizika či riziko samotné.


Identifikace rizikových faktorů


Při řízení reputačního rizika by banky měly nejprve nalézt rizikové oblasti, ve kterých se mohou nacházet rizikové faktory. Riziko může plynout z vnějších oblastí (klienti, obchodní partneři, konkurenti, média, regulátor, atd.) nebo vnitřních oblastí (např. zaměstnanci). Typickou rizikovou oblastí jsou klienti banky. Klient například není spokojen se službami banky a svou nespokojenost dá najevo veřejnosti (třeba prostřednictvím médií). Taková situace může značně ohrozit reputaci banky.


Návrh možných scénářů


Pokud by došlo k projevu rizikového faktoru, je nutné odhadnout jeho budoucí vývoj zejména s ohledem na jeho dopad do reputace banky.


Strukturování akčních plánů


Podle toho, jaký vývoj by mohl následovat a jaký by byl vliv rizikového faktoru na reputaci banky, banky tvoří akční plány. To znamená nalézt řešení, jak dopad rizikového faktoru minimalizovat. Vyčíslení ztrát je však v praxi velice obtížné, až nemožné. Přesto musí mít banka v záloze část kapitálu na krytí takových neočekávaných ztrát vzniklých z negativních informací o společnosti (tzv. reputační kapitál).


Zdroje reputačního rizika


Existuje široká škála zdrojů reputačního rizika. Mezi nejběžnější můžeme zařadit například nekvalitní poskytování služeb klientům, nedodržování smluvních podmínek, nerespektování dobrých mravů při bankovním podnikání, nedodržování právních předpisů nebo regulatorních požadavků a další.

Kvůli reputačnímu riziku banky také nevstupují do některých obchodů, nepodporují některá podnikatelská odvětví. Například nefinancují některé podnikatelské aktivity (herny, zbrojní průmysl apod.).


Jak reputačnímu riziku předejít?


Jelikož reputační riziko plyne z velkého množství oblastí, je velmi těžké je eliminovat. Základním předpokladem je však odpovědný management banky, loajalita zaměstnanců, dobré pracovní podmínky, vysoká kvalita poskytovaných služeb, plnění předpisů a regulatorních požadavků nebo sociální odpovědnost a další.

Řízení reputačního rizika má pro banku klíčový význam. Projev tohoto rizika totiž může mít pro banku fatální následky. Jeho dopad do hospodaření banky může být velký a s dlouhodobým působením. Ztráta dobrého jména v očích veřejnosti může způsobit odliv klientů a následné existenční potíže banky. Zároveň je nutné si uvědomit, že ztráta dobré reputace banky může být otázkou okamžiku. Vybudovat si dobré jméno a získat si přízeň klientů a další veřejnosti je pro banky záležitost mnohaletá, na jejím vybudování musí pracovat prakticky nepřetržitě od počátku svého podnikání. Avšak ztráta takové těžce vybudované reputace může být velmi rychlá.

Autor článku

Veronika Bučková  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 1 krát

Články ze sekce: ÚČTY A SPOŘENÍ